Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The World of Ads / Świat reklam

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.5, III.1, III.4, IV.6, V.5, VII.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z reklamą.

  2. Uczeń potrafi opisać różne rodzaje reklam.

  3. Uczeń używa skróconych form rzeczowników w różnych kontekstach.

  4. Uczeń wyraża własną opinię na temat różnych rodzajów reklam.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat reklamy.

  2. Uczeń kształtuje świadomość sposobów promowania produktów.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie budowy słowotwórczej wyrazów)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem/filmem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  2. tablica interaktywna

  3. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What is the ad you heard recently that you liked/disliked? Why did you like/dislike it? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Następnie uczniowie odpowiadają na pytanie: Where and how do producers advertise products? What types of ads do you know?

  3. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst You Need to Buy Me! i sprawdzają, czy zaproponowane przez nich w pkt 2 fazy wprowadzającej rodzaje reklam pokrywają się z tymi podanymi w tekście.

  2. Uczniowie określają cel tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedź i uzasadnienie na forum klasy.

  3. Uczniowie czytają tekst ponownie i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiedni fragment tekstu.

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 45 (Przeczytaj) i odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  5. Nadal pracując w parach, uczniowie rozmawiają i odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):

  • What is your favourite advertisement at the moment? Why?

  • What famous slogans do you remember? Why are they so memorable?

  • What makes a good ad?

  1. Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie wszystkich wyrazów związanych z reklamą w tekście i wyjaśnia zasady słowotwórstwa oraz form skróconych rzeczowników zgodnie z wyjaśnieniem gramatycznym w e‑materiale. Następnie uczniowie wykonują Exercise 7, 89 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, po czym nanoszą je na tablicę i wspólnie omawiają.

  2. W ramach rozgrzewki przed pracą z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  3. Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 2 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie oglądają film ponownie i wykonują Exercise 34 (Film). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w grupach trzy-, czteroosobowych i dyskutują w odpowiedzi na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What’s the most powerful kind of advertising? Why?

  • Do you buy products just because you’ve seen an ad? Why/Why not?

Na koniec relacjonują na forum klasy opinie kolegów i koleżanek. Nauczyciel liczy, jaki rodzaj reklamy jest najczęściej wskazywany przez uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently seen an interesting ad. You want to tell your English‑speaking friend about it. In your email:

  • describe the ad and explain why you liked it;

  • justify why you like or dislike certain kinds of advertising;

  • ask your friend what he/she thinks about advertising in his/her country.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie oglądają film i tworzą zestaw 6 pytań do jego treści. Na kolejnej lekcji pracują w parach – zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi.