Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska
Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Моё пе́рвое резюме́ / Moje pierwsze curriculum vitae
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o zasadach tworzenia CV, używając odpowiednich wyrazów i związków wyrazowych;
opisuje strukturę CV, wymieniając nazwy jego niezbędnych elementów;
podaje przykłady CV w języku rosyjskim;
pisze e‑mail do kolegi lub koleżanki, w którym przedstawia własne spostrzeżenia na temat tego, jak powinno wyglądać dobre CV.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
rozwiązuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
sam decyduje, jakie informacje przedstawia.
Strategie uczenia się:
pamięciowe: wprowadzenie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, zapamiętywanie przez działanie;
kognitywne: czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych informacji, łączenie zdań ze sobą;
kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
metakognitywne: łączenie nowych informacji z już znanymi;
społeczne: współpraca z innymi osobami, zadawanie pytań.
Metody nauczania:
eksponująca;
programowana;
kognitywna;
podająca;
problemowa..
Techniki nauczania:
ćwiczenia przedmiotowe;
udzielanie objaśnień i komentarzy;
techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
tekst źródłowy;
zestaw ćwiczeń;
audio;
ilustracje.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Przywitanie. Rozpoczynając lekcję, nauczyciel zachęca uczniów do aktywnego udziału w dyskusji i prosi o odpowiedzi na pytania: Czy tworzyliście już własne CV? Jakie informacje ono zawierało? Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji pisać CV, jak myślicie, co powinno się w nim znaleźć?
Po podsumowaniu odpowiedzi nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, sprawdzają nieznane słowa w słowniku. Następnie wykonują ćwiczenia samodzielnie lub w parach. Materiał można utrwalać ustnie poprzez grę zespołową. Uczniowie są podzieleni na drużyny i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tego, jakie informacje w CV są ważne dla potencjalnego pracodawcy, a czego należy unikać w takim dokumencie. Drużyny dyskutują i wybierają poprawne odpowiedzi. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymują punkty, a zwycięska drużyna może zostać nagrodzona. Drugie ćwiczenie polega na wypowiadaniu przez uczniów (np. w parach) zdań użytych w ćwiczeniu. Jeśli zdanie jest prawdziwe, druga osoba je powtarza. Jeśli jest fałszywe, druga osoba koryguje je i dodaje negację.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują kolejno towarzyszące temu multimedium ćwiczenia. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne (m.in. uzupełnianie luk w tekście, dopieranie w pary, porządkowanie tekstu).
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 z części „Sprawdź się”.
Ćwiczenie 5 może być wykorzystane jako mapa myśli. Nauczyciel może podzielić klasę na trzyosobowe zespoły i rozdać im przygotowane wcześniej kartki z nazwami informacji. Następnie prosi uczniów, aby każda z tych nazw została dopasowana do odpowiedniej kategorii wg nagłówków tabeli. Rozwiązanie może być następnie odczytane przez uczniów na głos.
Ćwiczenie 4 może być wykorzystane do stworzenia zadania komunikacyjnego. Uczniowie pracują w parach, odczytują na przemian uzupełnione zdania, ćwicząc poprawną intonację.
Ćwiczenie 6 może być również wykonane ustnie i przekształcone na zadanie komunikacyjne.
Faza podsumowująca:
W celu powtórzenia materiału nauczyciel proponuje zabawę - na dużym arkuszu papieru zawiesza w widocznym miejscu w klasie stworzone przykładowe CV. Zadaniem uczniów jest oznaczenie poszczególnych części CV odpowiednimi nazwami, np. Персона́льные (конта́ктные) да́нные, Ключевы́е компете́нции, Образова́ние itd. Uczniowie zgłaszają chęć podejścia do tablicy i przyklejają kartkę samoprzylepną z właściwym określeniem.
Nauczyciel może stworzyć imitację bloga – przygotować dwa duże arkusze brystolu, na których zapisze „Poprawne CV”, „Błędy w CV”. Uczniowie kolorowymi flamastrami mogą wpisywać swoje „odpowiedzi na blogu”.
Praca domowa:
Ćwiczenia 7–8 – zadania otwarte pisemne. Na kolejnej lekcji uczniowie oddają nauczycielowi wykonane zadania w formie pisemnej. Nauczyciel ocenia pracę domową zgodnie z obowiązującymi w szkole przedmiotowymi i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Jeśli liczba popełnionych błędów była znaczna, uczniowie mogą zostać poproszeni o poprawienie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Karteczki samoprzylepne, karton z napisanym CV.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Przed lekcją w celu zaintrygowania uczniów tematyką lekcji nauczyciel przesyła uczniom link do zapoznania się ze słownictwem dotyczącym życiorysu. Wstępne zapoznanie uczniów z leksyką umożliwi sprawne przeprowadzenie rozgrzewki językowej.
Po lekcji uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej mogą przygotować własną ilustrację lub mapę pojęć przedstawiającą wytyczne do napisania CV.