Imię i nazwisko autora: Elwira Stefańska

Przedmiot: Język nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: Моё пе́рвое резюме́ / Moje pierwsze curriculum vitae

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
9) prosi o radę i udziela rady;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności; 

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o zasadach tworzenia CV, używając odpowiednich wyrazów i związków wyrazowych;

  • opisuje strukturę CV, wymieniając nazwy jego niezbędnych elementów;

  • podaje przykłady CV w języku rosyjskim;

  • pisze e‑mail do kolegi lub koleżanki, w którym przedstawia własne spostrzeżenia na temat tego, jak powinno wyglądać dobre CV.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;

  • rozwiązuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • sam decyduje, jakie informacje przedstawia.

Strategie uczenia się:

  • pamięciowe: wprowadzenie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, zapamiętywanie przez działanie;

  • kognitywne: czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych informacji, łączenie zdań ze sobą;

  • kompensacyjne: odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • metakognitywne: łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • społeczne: współpraca z innymi osobami, zadawanie pytań.

Metody nauczania:

  • eksponująca;

  • programowana;

  • kognitywna;

  • podająca;

  • problemowa..

Techniki nauczania:

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • udzielanie objaśnień i komentarzy;

  • techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • tekst źródłowy;

  • zestaw ćwiczeń;

  • audio;

  • ilustracje.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Przywitanie. Rozpoczynając lekcję, nauczyciel zachęca uczniów do aktywnego udziału w dyskusji i prosi o odpowiedzi na pytania: Czy tworzyliście już własne CV? Jakie informacje ono zawierało? Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji pisać CV, jak myślicie, co powinno się w nim znaleźć?

  • Po podsumowaniu odpowiedzi nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, sprawdzają nieznane słowa w słowniku. Następnie wykonują ćwiczenia samodzielnie lub w parach. Materiał można utrwalać ustnie poprzez grę zespołową. Uczniowie są podzieleni na drużyny i odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące tego, jakie informacje w CV są ważne dla potencjalnego pracodawcy, a czego należy unikać w takim dokumencie. Drużyny dyskutują i wybierają poprawne odpowiedzi. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymują punkty, a zwycięska drużyna może zostać nagrodzona. Drugie ćwiczenie polega na wypowiadaniu przez uczniów (np. w parach) zdań użytych w ćwiczeniu. Jeśli zdanie jest prawdziwe, druga osoba je powtarza. Jeśli jest fałszywe, druga osoba koryguje je i dodaje negację.

  • Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują kolejno towarzyszące temu multimedium ćwiczenia. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne (m.in. uzupełnianie luk w tekście, dopieranie w pary, porządkowanie tekstu).

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 z części „Sprawdź się”.

    • Ćwiczenie 5 może być wykorzystane jako mapa myśli. Nauczyciel może podzielić klasę na trzyosobowe zespoły i rozdać im przygotowane wcześniej kartki z nazwami informacji. Następnie prosi uczniów, aby każda z tych nazw została dopasowana do odpowiedniej kategorii wg nagłówków tabeli. Rozwiązanie może być następnie odczytane przez uczniów na głos.

    • Ćwiczenie 4 może być wykorzystane do stworzenia zadania komunikacyjnego. Uczniowie pracują w parach, odczytują na przemian uzupełnione zdania, ćwicząc poprawną intonację.

    • Ćwiczenie 6 może być również wykonane ustnie i przekształcone na zadanie komunikacyjne.

Faza podsumowująca:

  • W celu powtórzenia materiału nauczyciel proponuje zabawę - na dużym arkuszu papieru zawiesza w widocznym miejscu w klasie stworzone przykładowe CV. Zadaniem uczniów jest oznaczenie poszczególnych części CV odpowiednimi nazwami, np. Персона́льные (конта́ктные) да́нные, Ключевы́е компете́нции, Образова́ние itd. Uczniowie zgłaszają chęć podejścia do tablicy i przyklejają kartkę samoprzylepną z właściwym określeniem.

  • Nauczyciel może stworzyć imitację bloga – przygotować dwa duże arkusze brystolu, na których zapisze „Poprawne CV”, „Błędy w CV”. Uczniowie kolorowymi flamastrami mogą wpisywać swoje „odpowiedzi na blogu”.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7–8 – zadania otwarte pisemne. Na kolejnej lekcji uczniowie oddają nauczycielowi wykonane zadania w formie pisemnej. Nauczyciel ocenia pracę domową zgodnie z obowiązującymi w szkole przedmiotowymi i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Jeśli liczba popełnionych błędów była znaczna, uczniowie mogą zostać poproszeni o poprawienie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki samoprzylepne, karton z napisanym CV.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Przed lekcją w celu zaintrygowania uczniów tematyką lekcji nauczyciel przesyła uczniom link do zapoznania się ze słownictwem dotyczącym życiorysu. Wstępne zapoznanie uczniów z leksyką umożliwi sprawne przeprowadzenie rozgrzewki językowej.

  • Po lekcji uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej mogą przygotować własną ilustrację lub mapę pojęć przedstawiającą wytyczne do napisania CV.