Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Tornadoes, Typhoons, Hurricanes and Cyclones / Tornada, tajfuny, huragany i cyklony

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, I.14, II.2, II.5, II.6, III.1, III.4, V.1, V.2, V.6, V.9, VII.5, VIII.2 

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące burz i huraganów tropikalnych.

  2. Uczeń definiuje zjawiska huraganu i tornada.

  3. Uczeń opisuje swoje doświadczenia związane z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi.

  4. Uczeń wyraża opinię na temat ekstremalnych zjawisk atmosferycznych i związku pogody ze zmianami klimatu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat ekstremalnych zjawisk pogodowych.

  2. Uczeń rozwija świadomość związku ekstremalnych zjawisk pogodowych ze zmianami klimatycznymi.

  3. Uczeń kształtuje postawę wrażliwości na kwestie środowiska i zmian klimatu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What comes to your mind when you hear the phrase “extreme weather conditions”? What are the most extreme weather conditions you’ve ever experienced? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 12 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy (A, B, C i D). Następnie każdej z nich przydziela jeden akapit tekstu Survivors’ Accounts. Uczniowie w każdej grupie czytają przydzielone im fragmenty, a następnie wymyślają do nich kilka pytań, które zapisują. Nauczyciel sprawdza poprawność pytań. Drużyna A przekazuje swoje pytania grupie B, grupa B udostępnia pytania grupie C, grupa C – grupie D, a ta z kolei grupie A. Zespoły czytają odpowiednie fragmenty tekstu i odpowiadają na pytania. Następnie powtarzają te czynności, tak aby każda z grup przeczytała cały tekst i odpowiedziała na pytania przygotowane przez pozostałe grupy.

  2. Uczniowie czytają całość tekstu Survivors’ Accounts i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają, powołując się na fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy.

  4. Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • Which story made the biggest impression on you? Why?

  • What are the most extreme weather conditions you’ve ever experienced? How did you feel?

  • Would you decide to go on holiday to a region of the world which could possibly be affected by some extreme weather phenomena? Why? Why not?

    Po zakończeniu dyskusji reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. W ramach przygotowania do pracy z katalogiem interaktywnym uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  2. Uczniowie zapoznają się z katalogiem na forum klasy, po czym – również na forum klasy – wykonują klasy Exercise 2 (Katalog interaktywny). Uzasadniają odpowiedzi.

  3. Uczniowie ponownie oglądają katalog i wykonują Exercise 34 (Katalog interaktywny). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Katalog interaktywny) i podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Katalog interaktywny):

  • What conditions are necessary for hurricanes to form?

  • What information do you get when you know what category a hurricane was given?

  1. Uczniowie w ramach ćwiczenia stosowania idiomów odpowiadają w parach na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • How would you feel if somebody stole your thunder?

  • Describe a situation when someone rained on your parade.

  • When were you on cloud nine last time and what caused that?

  • What do you need to feel as right as rain?

  • Is there a person you will always stand by, come rain or shine? Who is it?

    Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about different types of tropical storms. Write an email to a friend and share your findings about tropical storms with him/her. In your email:

  • list at least 2 names of tropical storms and explain why they have different names;

  • share one interesting fact about tropical storms you remember from the documentary;

  • write what impression one of the hurricane survivor’s accounts made on you;

  • describe the most extreme weather conditions you’ve ever experienced.

Your email should have 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą mapę pojęć, w której głównymi pięcioma węzłami są nazwy pięciu kategorii huraganów. Uzupełniają mapę wyrazami i wyrażeniami potrzebnymi do scharakteryzowania poszczególnych kategorii huraganu, a następnie pracując w parach opisują kolejne kategorie, starając się podać jak najwięcej informacji.