Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.4.5
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Einfach nichts tun… / Nic nie robić…
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat świąt i dni wolnych od pracy oraz informowania o ich terminach.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni dni wolne od pracy;
poda przykłady terminów dni wolnych od pracy;
opisze Święto Pracy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczestniczy w grze/zabawie językowej;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów);
współpraca z innymi osobami (z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym).
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – opowiadanie, pisanie wiadomości e‑mail;
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi ich o opisanie ilustracji, zadając pytania sugerujące: Wer ist auf dem Bild? Wo ist die Person? Wie geht es ihr? Was macht sie?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji w części Wprowadzenie. Oczekuje od uczniów wymienienia dni wolnych od pracy w Polsce.
b) Faza realizacyjna:
Zanim uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj, nauczyciel zadaje pytania dotyczące zdjęcia: Wer ist auf dem Foto? Was machen die Leute? Wo sind sie? Wann passiert die Situation? Wie ist das Foto?
Uczniowie w parach czytają tekst Am 1. Mai hat man doch frei, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podział na pary odbywa się po ustawieniu się przez uczniów od największej do najmniejszej osoby, kolejne dwie osoby tworzą parę. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń w parach zawartych w słowniczku wyrazów.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu (Übung 1–3 w części Przeczytaj) w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego ze Świętem Pracy, np. rozpoznają myśl przewodnią fragmentu tekstu, znajdują określone informacje w tekście.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia w karcie zadań interaktywnych (Übung 1–3 w części Katalog interaktywny) w celu utrwalenia słownictwa. Zadania te mają również na celu rozwijanie sprawności mówienia oraz usystematyzowanie i utrwalenie liczebników porządkowych, terminów oraz dat.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne (Aufgabe 1–6 w części Sprawdź się), które służą utrwaleniu słownictwa w tekście i multimedium oraz umiejętności określania terminów i dat dni wolnych od pracy.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat Święta Pracy, podają daty innych dni wolnych od pracy.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność.
Praca domowa
Zastanów się, które ćwiczenia z karty zadań interaktywnych lub w części Sprawdź się sprawiały ci najwięcej trudności. Wybierz cztery z nich i wykonaj je ponownie w domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: nauczyciel sugeruje powtórzenie liczebników oraz określeń świąt i uroczystości;
w trakcie lekcji: uczniowie sporządzają w grupach harmonogram dni wolnych od pracy w Polsce i podają ich terminy, efekty swojej pracy prezentują na forum;
po lekcji: uczniowie wypełniają swoje kalendarze nazwami dni wolnych od pracy oraz podają ich terminy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0