Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: O powstaniu warszawskim. Rzeź Woli

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia przebieg wydarzeń rozgrywających się w sierpniu 1944 r. podczas rzezi Woli,

  • charakteryzuje bohaterów tych wydarzeń: zbrodniarzy i ofiary,

  • interpretuje wiersze W. Szymborskiej i A. Świrszczyńskiej w kontekście wydarzeń historycznych,

  • syntetyzuje informacje zaczerpnięte z tekstu publicystycznego A. Richie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi, by wynotowali na linii chronologicznej najważniejsze wydarzenia rozgrywające się w sierpniu 1944 r. na Woli, wykorzystując zawarte w e‑materiale wspomnienia uczestników tych wydarzeń oraz tekst publicystyczny A. Richie

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada. Ustalając odpowiedzi do pytań, które pojawiły się na początku lekcji, uczniowie wykorzystują notatki sporządzone w domu oraz wiedzę historyczną o Powstaniu Warszawskim i masakrze na Woli.

Faza realizacyjna:

  1. Bardzo ważnym punktem tej fazy lekcji jest wspólne wysłuchanie relacji uczestników wydarzeń na Woli (sekcja „Audiobook”). Nauczyciel prosi uczniów, by opowiedzieli o swoich wrażeniach po wysłuchaniu nagrania. Dba o właściwy dobór słownictwa uczniów. Następnie poleca im wykonanie w parach ćw. 2 z sekcji „Audiobook” oraz ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Później uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia związane z interpretacją tekstów poetyckich zawartych w e‑materiale. Istotny jest przy tym kontekst wydarzeń historycznych, które są tematem lekcji. Uczniowie wykonują ćw.: 1‑4 oraz 9‑11 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela ustalają, jakie wiadomości powinni zapamiętać z lekcji.

Praca domowa:

  1. Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.

  2. Wykonaj ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Zasoby cyfrowe Muzeum Powstania Warszawskiego,
    „Miasto 44” – wokół powstania warszawskiego, Ninateka,
    Piotr Gursztyn, Rzeź Woli. Zbrodnia nierozliczona

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wysłuchać audiobooka przed lekcją, aby wcześniej zapoznać się z materiałem.