Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: O powstaniu warszawskim. Rzeź Woli
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia przebieg wydarzeń rozgrywających się w sierpniu 1944 r. podczas rzezi Woli,
charakteryzuje bohaterów tych wydarzeń: zbrodniarzy i ofiary,
interpretuje wiersze W. Szymborskiej i A. Świrszczyńskiej w kontekście wydarzeń historycznych,
syntetyzuje informacje zaczerpnięte z tekstu publicystycznego A. Richie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi, by wynotowali na linii chronologicznej najważniejsze wydarzenia rozgrywające się w sierpniu 1944 r. na Woli, wykorzystując zawarte w e‑materiale wspomnienia uczestników tych wydarzeń oraz tekst publicystyczny A. Richie
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada. Ustalając odpowiedzi do pytań, które pojawiły się na początku lekcji, uczniowie wykorzystują notatki sporządzone w domu oraz wiedzę historyczną o Powstaniu Warszawskim i masakrze na Woli.
Faza realizacyjna:
Bardzo ważnym punktem tej fazy lekcji jest wspólne wysłuchanie relacji uczestników wydarzeń na Woli (sekcja „Audiobook”). Nauczyciel prosi uczniów, by opowiedzieli o swoich wrażeniach po wysłuchaniu nagrania. Dba o właściwy dobór słownictwa uczniów. Następnie poleca im wykonanie w parach ćw. 2 z sekcji „Audiobook” oraz ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Później uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia związane z interpretacją tekstów poetyckich zawartych w e‑materiale. Istotny jest przy tym kontekst wydarzeń historycznych, które są tematem lekcji. Uczniowie wykonują ćw.: 1‑4 oraz 9‑11 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela ustalają, jakie wiadomości powinni zapamiętać z lekcji.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Wykonaj ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Zasoby cyfrowe Muzeum Powstania Warszawskiego,
„Miasto 44” – wokół powstania warszawskiego, Ninateka,
Piotr Gursztyn, Rzeź Woli. Zbrodnia nierozliczona
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wysłuchać audiobooka przed lekcją, aby wcześniej zapoznać się z materiałem.