Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Czym jest pamięć immunologiczna?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest pamięć immunologiczna.
Omówisz rolę pamięci immunologicznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza animacji;
tworzenie plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
– Czym jest pamięć immunologiczna?
– Jakie funkcje pełni pamięć immunologiczna?
Następnie uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach. Uczniowie dzielą się na grupy i na otrzymanych arkuszach papieru tworzą schemat ilustrujący przebieg odpowiedzi immunologicznej, który będą mieli za zadanie zweryfikować i uzupełnić po obejrzeniu animacji.
Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie zapoznają się z animacją i weryfikują swoje schematy, w razie potrzeby poprawiają je lub uzupełniają. Następnie, korzystając z wiadomości przedstawionych w animacji, uzupełniają swoje odpowiedzi na pytania zadane we wstępnej fazy lekcji i zapisują odpowiedzi w formularzu (polecenia nr 1 i 2 do animacji).
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 (odnoszące się do tekstu źródłowego na temat szczepionek podjednostkowych) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6 (odpowiadają na pytanie: „Dlaczego powstawanie pamięci immunologicznej jest korzystne dla organizmu?”) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Animacja”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.