Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Gdzie należy zamontować kaloryfery, aby zapewnić równomierny rozkład temperatur w budynku?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
V. Termodynamika. Uczeń:
2) odróżnia przekaz energii w postaci ciepła między układami o różnych temperaturach od przekazu energii w formie pracy.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VI. Termodynamika. Uczeń:
2) rozróżnia przekaz energii w postaci ciepła między układami o różnych temperaturach i przekaz energii w formie pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi, na czym polega zjawisko konwekcji,

  2. przeanalizuje ruch powietrza w pomieszczeniu ogrzewanym przez kaloryfer,

  3. oceni, jakie położenie kaloryfera jest najkorzystniejsze.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem albo tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Na czym polega transport ciepła przez konwekcję?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do wiedzy uczniów o rozszerzalności cieplnej.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyjaśnia, przy aktywnym współudziale uczniów, na czym polega zjawisko konwekcji, na przykładzie cyrkulacji powietrza w pomieszczeniu z grzejnikiem umieszczonym przy podłodze. Następnie uczniowie, pracując w grupach, analizują cyrkulację powietrza w różnych przypadkach umieszczenia kaloryfera względem okna: pod oknem, naprzeciw okna i pod sufitem. W dyskusji uczniowie wybierają najkorzystniejsze usytuowanie grzejnika.

Faza podsumowująca:

W celu podsumowania przyswojonych wiadomości, uczniowie analizują grafikę interaktywną. Na koniec oceniają, które usytuowanie kaloryfera jest najlepsze, a które zupełnie bezsensowne.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadania 1 i 2, do wyboru dwa z pozostałych zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji, jako praca domowa, której wyniki zostaną przedyskutowane na następnej lekcji.