Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Gdzie należy zamontować kaloryfery, aby zapewnić równomierny rozkład temperatur w budynku? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem albo tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Na czym polega transport ciepła przez konwekcję?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, przy aktywnym współudziale uczniów, na czym polega zjawisko konwekcji, na przykładzie cyrkulacji powietrza w pomieszczeniu z grzejnikiem umieszczonym przy podłodze. Następnie uczniowie, pracując w grupach, analizują cyrkulację powietrza w różnych przypadkach umieszczenia kaloryfera względem okna: pod oknem, naprzeciw okna i pod sufitem. W dyskusji uczniowie wybierają najkorzystniejsze usytuowanie grzejnika. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu podsumowania przyswojonych wiadomości, uczniowie analizują grafikę interaktywną. Na koniec oceniają, które usytuowanie kaloryfera jest najlepsze, a które zupełnie bezsensowne. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: obowiązkowo zadania 1 i 2, do wyboru dwa z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji, jako praca domowa, której wyniki zostaną przedyskutowane na następnej lekcji. |