Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Etapy cyklu orogenicznego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zapoznaje się z orogenezami zachodzącymi na Ziemi,

  • charakteryzuje etapy cyklu orogenicznego,

  • wyjaśnia proces powstawania gór.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: wykład, pogadanka, dyskusja, praca z mapą

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z dostępem do Internetu, zasoby multimedialne zwarte e‑materiałach, tablica, mapy topograficzne obszarów górskich

Materiały pomocnicze:

W. Mizerski, S. Orłowski, Geologia historyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

T.H. van Andel, Historia Ziemi i dryf kontynentów, tłum. W. Studencki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia temat zajęć i zadaje uczniom pytania: Czy zastanawialiście się, w jaki sposób powstały góry? Czy wiecie, jak zaczął się ten proces i czym został spowodowany? Jakie czynniki miały wpływ na procesy górotwórcze w przeszłości geologicznej naszej planety?

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cele realizowanej lekcji.

  • Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie e‑materiałów i przyjrzenie się zdjęciu okładkowemu. Pyta całą klasę, co i dlaczego zwróciło ich uwagę na zdjęciu. Czy wiedzą, co przedstawia? Po wysłuchaniu wszystkich pomysłów i zapisaniu ich na tablicy nauczyciel wyjaśnia, co przedstawia zdjęcie i które propozycje uczniów są prawidłowe.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły. Następnie uczniowie są proszeni o obejrzenie animacji 3D.

  • Nauczyciel pyta uczniów o pojęcie orogenezy, przyczyny tego procesu i o poszczególne etapy cyklu orogenicznego. Prawidłowe odpowiedzi zapisywane są na tablicy przez uczniów. Wśród odpowiedzi powinny się znaleźć cechy takie jak: orogeneza, geosynklina, sedymentacja skał osadowych, wypiętrzanie sfałdowanych skał, góry fałdowe.

  • W dalszej kolejności nauczyciel przedstawia zadanie, które każdy zespół będzie musiał wykonać – scharakteryzować wskazany przez nauczyciela etap cyklu orogenicznego oraz podać jego znaczenie dla całego procesu orogenezy. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania w oparciu o e‑materiały. Uczniowie dyskutują, prezentując wyniki swojej pracy.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji, a następnie pyta uczniów:

    • Co było dla nich najciekawszą częścią lekcji?

    • Czego dowiedzieli się na lekcji?

    • Jakie zagadnienia chcieliby jeszcze rozwinąć?

  • Uczniowie, odpowiadając na pytania, dyskutują ze sobą i z nauczycielem, który na końcu podsumowuje najważniejsze treści. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

Praca domowa

  • Uczniowie przygotowują zespołowo pisemny opis znaczenia procesu orogenezy dla współczesnego krajobrazu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • e‑materiał w trakcie bieżącej lekcji może posłużyć podczas pracy indywidualnej uczniów, jako podstawa omówienia cykli orogenicznych,

  • animacja 3D może zostać wykorzystana jako element lekcji dotyczących ruchów płyt tektonicznych i zjawiska subdukcji,

  • może stanowić część składową wykładu lub element pracy samodzielnej ucznia w szkole i w domu.