Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Produkcja energii elektrycznej w Polsce i na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia główne aspekty produkcji energii elektrycznej w Polsce,

  • porównuje struktury produkcji energii elektrycznej w Polsce i w wybranych państwach świata,

  • ocenia poziom bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: pogadanka, mapa myśli

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, ekran multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Forum Analiz Energetycznych, Deloitte Advisory Polska, Polska energetyka na fali megatrendów, Warszawa 2016, dostępne w internecie: forum‑energii.eu (dostęp: 21.03.2022).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Ucznowie w rozmowie z nauczycielem przypominają rodzaje źródeł energii, omawiają podział na źródła odnawialne i nieodnawialne. Korzystając z atlasów geograficznych, omawiają rozmieszczenie poszczególnych rodzajów elektrowni w Polsce. W ramach wspólnej dyskusji wyjaśniają, czym jest bezpieczeństwo energetyczne, starają się ocenić poziom bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i na świecie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału oraz filmem edukacyjnym. Uczniowie samodzielnie wykonują w zeszytach notatkę na temat kierunków zmian w energetyce w ostatnich latach. Ponadto wykonują mapę myśli, na której zapisują informacje o poziomie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i na świecie.

  • Nauczyciel weryfikuje poprawność działań. We wspólnej dyskusji uczniowie poszukują odpowiedzi na pytania:

    1. Jakie zauważasz tendencje zmian w produkcji energii elektrycznej w Polsce?

    2. Co jest głównym nośnikiem energii i jak zmienia się znaczenie tego nośnika?

    3. Jakie są przyczyny niskiego udziału energii elektrycznej produkowanej z surowców odnawialnych?

  • W drugiej części zajęć uczniowie przechodzą do przygotowania mapy myśli. W tym zadaniu wspólnie opracowują materiał, który pokaże planowane kierunki zmian w strukturze produkcji energii elektrycznej w Polsce. W tym celu uczniowie dzielą się na 7 zespołów. Każdy zespół otrzymuje jedno zadanie do wykonania. Uczniowie szukają odpowiednich informacji w Polityce energetycznej Polski (dokument dostarcza nauczyciel, dostępny w internecie: www.gov.pl).

  • Po wykonaniu zadania każda grupa przedstawia na forum klasy swoją pracę. Nauczyciel weryfikuje zrozumienie tematu przez uczniów.

  • Jeśli pozostanie na to czas, nauczyciel porusza z uczniami temat szans zmiany struktury produkcji energii elektrycznej w Polsce. Uczniowie powinni wskazać uwarunkowania surowcowe, gospodarcze, politycznej i społeczne. W razie potrzeby nauczyciel naprowadza na te wątki. Uczniowie mogą stworzyć także notatkę w formie tabeli, w której porównają strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce i w wybranych państwach świata.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez przypomnienie najważniejszych kwestii związanych z produkcją energii elektrycznej w Polsce.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat czynników wpływających na zmiany struktury produkcji energii w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących struktury produkcji energii, bilansu energetycznego, odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii (zakres podstawowy: XI. 5, XI. 6.).