Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Produkcja energii elektrycznej w Polsce i na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia główne aspekty produkcji energii elektrycznej w Polsce,
porównuje struktury produkcji energii elektrycznej w Polsce i w wybranych państwach świata,
ocenia poziom bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: pogadanka, mapa myśli
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, ekran multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Forum Analiz Energetycznych, Deloitte Advisory Polska, Polska energetyka na fali megatrendów, Warszawa 2016, dostępne w internecie: forum‑energii.eu (dostęp: 21.03.2022).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Ucznowie w rozmowie z nauczycielem przypominają rodzaje źródeł energii, omawiają podział na źródła odnawialne i nieodnawialne. Korzystając z atlasów geograficznych, omawiają rozmieszczenie poszczególnych rodzajów elektrowni w Polsce. W ramach wspólnej dyskusji wyjaśniają, czym jest bezpieczeństwo energetyczne, starają się ocenić poziom bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i na świecie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału oraz filmem edukacyjnym. Uczniowie samodzielnie wykonują w zeszytach notatkę na temat kierunków zmian w energetyce w ostatnich latach. Ponadto wykonują mapę myśli, na której zapisują informacje o poziomie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i na świecie.
Nauczyciel weryfikuje poprawność działań. We wspólnej dyskusji uczniowie poszukują odpowiedzi na pytania:
Jakie zauważasz tendencje zmian w produkcji energii elektrycznej w Polsce?
Co jest głównym nośnikiem energii i jak zmienia się znaczenie tego nośnika?
Jakie są przyczyny niskiego udziału energii elektrycznej produkowanej z surowców odnawialnych?
W drugiej części zajęć uczniowie przechodzą do przygotowania mapy myśli. W tym zadaniu wspólnie opracowują materiał, który pokaże planowane kierunki zmian w strukturze produkcji energii elektrycznej w Polsce. W tym celu uczniowie dzielą się na 7 zespołów. Każdy zespół otrzymuje jedno zadanie do wykonania. Uczniowie szukają odpowiednich informacji w Polityce energetycznej Polski (dokument dostarcza nauczyciel, dostępny w internecie: www.gov.pl).
Po wykonaniu zadania każda grupa przedstawia na forum klasy swoją pracę. Nauczyciel weryfikuje zrozumienie tematu przez uczniów.
Jeśli pozostanie na to czas, nauczyciel porusza z uczniami temat szans zmiany struktury produkcji energii elektrycznej w Polsce. Uczniowie powinni wskazać uwarunkowania surowcowe, gospodarcze, politycznej i społeczne. W razie potrzeby nauczyciel naprowadza na te wątki. Uczniowie mogą stworzyć także notatkę w formie tabeli, w której porównają strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce i w wybranych państwach świata.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez przypomnienie najważniejszych kwestii związanych z produkcją energii elektrycznej w Polsce.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat czynników wpływających na zmiany struktury produkcji energii w Polsce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w ramach zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących struktury produkcji energii, bilansu energetycznego, odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii (zakres podstawowy: XI. 5, XI. 6.).