Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Do czego służy transformator |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | nie |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów transformatorami, ich obecnością wokół nas. Dobrze było by, żeby sami uczniowie podzielili się swoją wiedzą na temat zastosowań transformatorów. | |
Faza realizacyjna: | |
Jeśli wcześniej nie był realizowany żaden temat omawiający zasadę działania transformatora, to nauczyciel, choć pobieżnie, musi to zrobić. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania 3., 5. i 7. z zestawu ćwiczeń. Zadanie 5. jest o tyle ciekawe, że bezpośrednio odnosi się do eksperymentu pokazanego na filmie. W zadaniu 3. uczniowie pytani są o istotę zasady działania transformatora. Zadanie 7. z kolei jest całkiem nowym problemem, w którym uczeń zmierzy się z pojęciem przekładni zastępczej dla układów transformatorów. Pozostałe zadania proponuję zadać uczniom jako pracę domową. Powinni sobie doskonale poradzić. | |
Praca domowa: | |
Jak wyżej. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film z podstawowymi doświadczeniami dotyczącymi działania transformatora może (i powinien) być przedstawiony uczniom w nauczaniu na poziomie rozszerzonym, jeśli nauczyciel nie może przeprowadzić pokazanych tu eksperymentów na lekcji w szkole. |