| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 9) opisuje reakcję rozszczepienia jądra uranu zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 15) opisuje reakcję rozszczepienia jądra uranu zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy, czym jest rozszczepienie,
zapisuje przykładowe równanie rozszczepienia,
wyszukuje na tablicy nuklidów produkty rozszczepienia uranu,
oszacowuje energię uwolnioną w rozszczepieniu jądra .
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
Nauczyciel wprowadza temat zajęć, przedstawiając rys historyczny odkrycia rozszczepienia (zgodnie z pierwszą częścią materiału). Nauczyciel wspólnie z uczniami ustalają cele lekcji. |
|
Nauczyciel wprowadza pojęcie rozszczepienia i zapisuje przykładowe równanie reakcji spontanicznego rozszczepienia kalifornu . Nauczyciel omawia różnice pomiędzy rozszczepieniem spontanicznym a wymuszonym. Uczniowie uzupełniają reakcje rozszczepiania zgodnie z zadaniem 4, a następnie wyszukują produkty rozszczepiania na tablicy nuklidów. Nauczyciel przedstawia i omawia wykres energii wiązania nukleonów w jądrze atomowym. Uczniowie oszacowują energię uwalnianą podczas spontanicznego rozszczepienia . Nauczyciel ocenia pracę uczniów rozwiązujących zadanie, dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy. |
|
Uczniowie porównują energię uwolnioną w rozszczepieniu z energią powstającą w procesie chemicznego spalania. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań 4 i 7 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium do wykorzystania po lekcji w celu poszerzenia wiedzy o rozszczepieniu. |