Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Występowanie i formy krasu węglanowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów;
8) dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów geologicznych na Ziemi, wykorzystując technologie geoinformacyjne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, jakie warunki są konieczne do występowania zjawisk krasowych,
wymienia formy krasu węglanowego,
wskazuje obszary występowania krasu węglanowego na mapie świata,
rozpoznaje i opisuje formy krasu powierzchniowego,
rozpoznaje i opisuje formy krasu podziemnego.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (praca z grafiką interaktywną, tekstem e‑materiału, analiza map)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, zdjęcia jaskini krasowej, atlas, mapa fizyczna świata i mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć poprzez przypomnienie procesów wietrzenia fizycznego, chemicznego i biologicznego. Przedstawienie uczniom zdjęć dowolnej jaskini. Pogadanka: z którym wietrzeniem jest związana ta forma? jak powstała?
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem wprowadzenia e‑materiału.
Na jego podstawie nauczyciel przeprowadza pogadankę dotyczącą procesów krasowych: jak przebiega proces krasowienia skał; skały, w których zachodzą te procesy; miejsca ich występowania na świecie (analiza mapy zawartej w e‑materiale).
Uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata oraz mapie fizycznej Polski wymienione w e‑materiale miejsca występowania skał krasowiejących, nauczyciel może podać jeszcze dodatkowe przykłady.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, których zadaniem jest opracowanie mapy mentalnej dotyczącej efektów procesów krasowych. Dobrze byłoby, gdyby była parzysta liczba grup: wówczas połowa grup ma za zadanie opracować formy krasu powierzchniowego, druga połowa – krasu podziemnego.
Grupy otrzymują duże arkusze papieru i pisaki, uczniowie na środku zapisują „Formy krasu powierzchniowego” lub „Formy krasu podziemnego”.
Uczniowie korzystają z tekstu e‑materiału (nie zaglądają na razie do grafiki interaktywnej), podręcznika – dyskutują i wykonują mapę mentalną (mogą być rysunki, schematy, słowa, tekst).
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu liderzy grup prezentują najpierw mapy myślowe dotyczące krasu powierzchniowego.
Nauczyciel podsumowuje te plakaty, podkreśla formy pojawiające się w każdej pracy i te, które być może pojawiły się tylko w jednej z grup.
Następnie zostają przedstawione mapy myślowe dotyczące form krasu podziemnego.
Nauczyciel podobnie podsumowuje te plakaty.
Wspólnie z uczniami nauczyciel wybiera najciekawsze (w treści i formie) prezentacje zagadnienia, ocenia je.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o otwarcie grafiki interaktywnej – grupy, które opracowały mapę myśli z formami krasu powierzchniowego, mają zadanie scharakteryzować zaznaczone na grafice formy krasu podziemnego, a grupy opracowujące formy krasu podziemnego charakteryzują formy krasu powierzchniowego – nauczyciel zadaje pytania na forum klasy.
Dopiero po sprawdzeniu, ile uczniowie zapamiętali z prezentacji, nauczyciel pozwala odczytać informacje i obejrzeć zdjęcia poszczególnych form krasowych zawartych w grafice.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń zawartych w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co było dla nich łatwe, trudne, ciekawe, do czego mogą wykorzystać zdobyte informacje.
Praca domowa
Uzupełnij tabelę. Wpisz regiony geograficzne Polski, w których zachodzą procesy krasowe i rozszerz o informacje, jakie formy krasu powierzchniowego i podziemnego występują na podanych obszarach (tabela do pobrania w załączniku).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać w czasie lekcji dotyczącej procesów wietrzenia (zakres podstawowy: V. 3) oraz na lekcji powtórzeniowej z działu dotyczącego procesów geologicznych i geomorfologicznych (zakres rozszerzony: V). Można ją również wykorzystać podczas lekcji dotyczącej środowiska przyrodniczego Polski (zakres podstawowy: XIV. 4).