| Tomasz Gradowski, Krystyna Wosińska |
| |
| Co to są drgania wymuszone? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. IV. Drgania. Uczeń: 4) opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione, ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. V. Drgania. Uczeń: 7) opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione, ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, jakie znaczenie ma występowanie siły wymuszającej w układach wykonujących drgania;
zbada wpływ wymuszenia periodycznego na dynamikę oscylatora harmonicznego;
przeanalizuje zależność amplitudy i częstości drgań wymuszonych od częstości siły wymuszającej;
opisze zjawisko rezonansu.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
| wykład informacyjny, przeprowadzenie doświadczenia, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
| praca w grupach, praca indywidualna |
| monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem albo tablety do dyspozycji każdego ucznia; niewielki przedmiot (piłeczka) zawieszony na elastycznej gumie lub sprężynie dla każdej 4‑osobowej grupy |
| e‑materiały: „Co to jest ruch harmoniczny?”, „Przykłady ruchu harmonicznego”, „Tłumienie drgań”, „Co to są drgania wymuszone?”. |
|
|
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. Odwołanie do codziennej wiedzy uczniów o ruchu huśtawki i podtrzymywaniu jej drgań. |
|
Uczniowie, pracując w grupach, badają ruch piłeczki zawieszonej na elastycznej gumie. Najpierw wyznaczają częstotliwość drgań własnych układu, mierząc czas na przykład 20 swobodnych drgań. Następnie, trzymając za koniec gumy, poruszają ręką w górę i w dół, zaczynając od powolnych ruchów (mała częstotliwość siły wymuszającej) i stopniowo zwiększając częstotliwość ruchów ręki, obserwują ruch piłeczki. Wyznaczają częstotliwość ruchów ręki, przy której amplituda piłeczki jest maksymalna. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i pod kierunkiem nauczyciela wyciągają wnioski z doświadczenia (częstotliwość drgań wymuszonych jest zawsze równa częstotliwości siły wymuszającej a amplituda drgań wymuszonych jest tym większa, im częstotliwość siły wymuszającej jest bliższa częstotliwości własnej układu). Nauczyciel wyjaśnia zjawisko rezonansu. Uczniowie pracują indywidualnie z symulacją interaktywną i odpowiadają na związane z nią pytania. |
|
Uczniowie odpowiadają na pytania: |
|
Zadania 1 - 4 z zestawu zadań - obowiązkowo, jedno z pozostałych zadań - do wyboru. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być wykorzystane przez uczniów po lekcji, w celu powtórzenia i lepszego zrozumienia materiału. |