Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co wiemy o Uranie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | game‑based learning |
Metody nauczania: | pogadanka; wzajemne nauczanie się przez uczniów |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | urządzenia multimedialne dla par uczniów, stopery, rzutnik, opcjonalnie poglądowy model Urana (kula z pierścieniami np. ze styropianu i drutem przebitym na wylot, symulującym oś obrotu) |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co nazywamy Układem Słonecznym?”, „Co to są gazowe olbrzymy?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od pytania: Jaka jest siódma planeta Układu Słonecznego? Następnie nauczyciel prowadzi otwartą krótką dyskusję na temat Urana notując na tablicy fakty z dotychczasowej wiedzy, które przytaczają uczniowie (nie wszyscy uczniowie muszą się z nimi zgadzać). Nauczyciel pyta uczniów, czego chcieliby się dowiedzieć o Uranie? Co byłoby dla nich ciekawe? | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w parach rozgrywają grę edukacyjną z tego e‑materiału. Każda para musi zanotować swój wynik i czas przebiegu gry. Nauczyciel tworzy ranking: wygrywa para, która miała najwięcej punktów i najlepszy czas. Nauczyciel kontroluje każdy etap gry i stara się stworzyć zestawienie zagadnień, z którymi uczniowie radzili sobie najsłabiej. Można zrobić to zestawienie na podstawie opinii samych uczniów. Nacisk należy położyć na szczególny obrót wsteczny planety oraz jej gazową budowę. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prezentuje, w zwartej i jasnej formie, najważniejsze cechy charakterystyczne Urana w oparciu o propozycje uczniów. | |
Praca domowa: | |
Pozostałe ćwiczenia sprawdzające z tego e‑materiału (zad. 5‑8). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grę edukacyjną uczniowie rozgrywają w ramach grywalizacji w parach na lekcji. |