Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Dlaczego niektóre izotopy emitują promieniowanie?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje pierwiastki promieniotwórcze;
uzasadnia, dlaczego niektóre izotopy emitują promieniowanie;
na podstawie wykresu zależności liczby neutronów od liczby atomowej wnioskuje, które izotopy są promieniotwórcze, a które nie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
technika okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Dlaczego niektóre izotopy emitują promieniowanie? Czy wszystkie izotopy są promieniotwórcze? Potrafisz je wskazać?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów dotycząca promieniotwórczości oraz izotopów promieniotwórczych. Nauczyciel zapisuje pojęcia na tablicy i rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Każdy z uczniów zapisuje na karteczce to, co kojarzy mu się z tym pojęciem i przykleja pod danym hasłem na tablicy. Nauczyciel na głos analizuje wypowiedzi uczniów. Na koniec zajęć uczniowie będą mogli porównać swoją wyjściową wiedzę z wiedzą po zajęciach, rozrysowując wspólną mapę myśli.
Faza realizacyjna:
Samodzielna analiza materiału źródłowego w e‑materiale „Dlaczego niektóre izotopy emitują promieniowanie”. Uczniowie zwracają uwagę na to, jak odróżnić izotop trwały od nietrwałego.
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Uczniowie z dostępnego e‑materiału wybierają ciekawe lub trudne do zapamiętania dla nich pojęcie. W tym celu kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostanie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą powodów emitowania promieniowania przez niektóre izotopy. Podopieczni dyskutują w nawiązaniu do tematu.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy zadaniowe (praca w parach) i informuje, że zadaniem będzie rozwiązanie zadań z e- materiału. Nauczyciel przydziela grupom zadania:
grupa I – zadanie nr 4;
grupa II – zadanie nr 7. Na wykonanie zadania uczniowie mają czas ok. 6 minut. Po minionym czasie chętni lub wskazani uczniowie prezentują swoje wyniki na forum klasy. Pozostali uczniowie dyskutują nad zaproponowaną odpowiedzią, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe w wypracowanych przez uczniów wyjaśnieniach. Nauczyciel czuwa nad poprawnością rozwiązywanych zadań i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Powrót do fazy wstępnej. Uczniowie wspólnie rozrysowują mapę pojęć na tablicy oraz zapisują w zeszytach - w oparciu o wiedzę wyjściową i nabytą na lekcji.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”. Nauczyciel monitoruje pracę ucznia i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając pytania: Jak rozumiesz pojęcie promieniotwórczości? Czy potrafisz określić, które izotopy są promieniotwórcze? Dlaczego niektóre izotopy emitują promieniowanie, a inne nie?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie mogą zgromadzić w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie krótkich notatek na temat zastosowania izotopów promieniotwórczych w życiu codziennym. Dodatkowo, uczniowie w domu samodzielnie odsłuchują audiobook w ramach samokształcenia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak rozumiesz pojęcie promieniotwórczości?
Czy potrafisz określić, które izotopy są promieniotwórcze?
Dlaczego niektóre izotopy emitują promieniowanie, a inne nie?
Nauczyciel przygotowuje karteczki samoprzylepne.