Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Alotropia siarki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

9) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie alotropii, katenacji, diagramu fazowego;

  • wymienia odmiany alotropowe siarki;

  • rozróżnia właściwości odmian alotropowych siarki;

  • analizuje podobieństwa i różnice odmian alotropowych siarki;

  • analizuje diagram fazowy siarki.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • technika zdań podsumowujących;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel w oparciu o wprowadzenie do e‑materiału wzbudza ciekawość uczniów i tym samym rozpoczyna dyskusję. np.: Czy siarka posiada odmiany alotropowe? Jakim płomieniem spala się siarka?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół odmian alotropowych siarki.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie przypominają sobie położenie siarki w układzie okresowym, budowę atomu oraz jej właściwości.

  2. Uczniowie analizują dostępne źródła informacji oraz treści zawarte w e‑materiale, dotyczące odmian alotropowych siarki. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat właściwości fizycznych i chemicznych odmian alotropowych siarki.

  3. Uczniowie w parach proszeni są o wyjaśnienie pojęć: katenacji, diagramu fazowego. Chętne lub wskazane osoby omawiają całość na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną tych wypowiedzi i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  4. Eksperyment chemiczny – „Badanie palności siarki” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiałach pomocniczych (doświadczenie nr 1). Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta przeprowadzającego eksperyment pod dygestorium, wskazuje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytania badawcze i hipotezy, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, a wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  5. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie siarki plastycznej” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiałach pomocniczych (doświadczenie 2). Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta przeprowadzającego eksperyment, wskazuje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie stawiają pytania badawcze i hipotezy, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  6. Jako podsumowanie nowych treści nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji, zadając pytania:

  • Jakie są odmiany alotropowe siarki?

  • Jakim płomieniem spala się siarka?

  • W jaki sposób można otrzymać siarkę plastyczną?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałam/łem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie są odmiany alotropowe siarki?

  • Jakim płomieniem spala się siarka?

  • W jaki sposób można otrzymać siarkę plastyczną?

  1. Doświadczenie nr 1:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: palnik, zapalniczka/zapałki, łyżeczka do spalań.

Odczynniki chemiczne: siarka.

Instrukcja wykonania:

  • Doświadczenie przeprowadź w dygestorium.

  • Umieść na łyżeczce do spalań pył siarkowy i zapal go w płomieniu palnika.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Doświadczenie nr 2

Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw z łącznikiem i łapą, zlewka, palnik spirytusowy, szalka Petriego, probówka, dwie pęsety, łopatka stalowa i łapa do probówek.

Odczynniki chemiczne: siarka krystaliczna, woda.

Instrukcja wykonania:

  • Do probówki wsyp około 3 g siarki.

  • Probówkę umieść w łapie statywu.

  • Ogrzewaj probówkę w płomieniu palnika.

  • Gdy siarka zacznie wrzeć odstaw palnik.

  • Wyjmij probówkę z łapy statywu i wlej jej zawartość do zlewki z zimną wodą.

  • Zlej wodę ze zlewki z siarką do drugiej zlewki.

  • Zastygniętą siarkę wyjmij pęsetą i umieść ją na szlace Petriego, a następnie spróbuj ją rozciągać i zgniatać w dłoniach.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RHqfIGPNLeCT6

Plik PDF o rozmiarze 58.03 KB w języku polskim