Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rozwiąż to inaczej, czyli myślenie komputacyjne i jego metody
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Powtórzysz wiadomości dotyczące myślenia komputacyjnego.
Przypomnisz etapy myślenia komputacyjnego.
Wymienisz i scharakteryzujesz metody myślenia komputacyjnego.
Prześledzisz przykłady wykorzystania metod myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
Wyjaśnisz, na czym polegają łamigłówki takie jak sudoku i nonogramy, oraz przeanalizujesz, w jaki sposób do ich rozwiązania można wykorzystać myślenie komputacyjne.
Rozwiążesz przykładowe łamigłówki sudoku oraz nonogram.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Rozwiąż to inaczej, czyli myślenie komputacyjne i jego metody”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Analizują treść problemu nr 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie wykonują polecenie 1. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 3–4 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.