Autorki e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Black Holes – What Are They? / Czarne dziury – czym są?

Grupa docelowa: klasa: 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, I.13, II.2, III.1, III.4, V.8, VII.4, VIII.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu czarnych dziur.

  2. Uczeń umie opisać proces powstawania czarnych dziur.

  3. Uczeń potrafi zredagować e‑mail do kolegi/koleżanki na temat czarnych dziur, w którym wyraża opinię odnośnie do wykorzystania wiedzy zdobywanej przez naukowców podczas badań wszechświata.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące czarnych dziur.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę z zakresu czarnych dziur.

  3. Uczeń rozwija postawę zainteresowania zjawiskami fizyki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica multimedialna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające czarną dziurę i pyta uczniów, co wiedzą na temat takich obiektów. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w pięcioosobowych grupach. Każda osoba w obrębie grupy zapoznaje się z jedną z pięciu części tekstu How Do We Know that Something Exists If We Can’t See It? Następnie, w tych samych grupach, uczniowie relacjonują sobie wzajemnie treść fragmentu, który przeczytali. Na zakończenie na forum klasy nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek. Uczniowie odpowiadają i uzupełniają wypowiedzi kolegów/koleżanek.

  2. Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, uzasadniając je na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Przed przystąpieniem do realizacji zadania wyszukują w tekście przydatne wyrażenia. Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  5. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna).

  6. Uczniowie grają w grę edukacyjną i wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Po sprawdzeniu odpowiedzi uczniowie mogą przećwiczyć w parach kluczowe wyrażenia z zadania. Uczeń A wybiera jedno wyrażenie dla ucznia B, a zadaniem ucznia B jest wyjaśnić po angielsku znaczenie tego wyrażenia (lub uczeń A podaje definicję wybranego wyrażenia, a zadaniem ucznia B jest powiedzieć, o jakie wydarzenie chodzi). Uczniowie zamieniają się rolami.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Dodatkowo uczniowie skupiają uwagę na tekście zadania przez np. 1 minutę, po czym układają zdania oddające treść tekstu, używając kluczowych wyrażeń z zadania.

  8. Uczniowie łączą części zdań w całość w Exercise 4 (Gra edukacyjna). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  • Ze względu na fakt, iż słownictwo wykracza poza poziom klasy kluczowe jest, aby nauczyciel moderował pracę uczniów na lekcji. Materiał ten może być realizowany w klasach dwujęzycznych lub o profilu matematyczno‑fizycznym.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o ustną odpowiedź na pytania: What are black holes? How do they form?

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie 10–12 wyrażeń dotyczących tematu lekcji, które ich zdaniem, należy zapamiętać.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–8 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując słownictwo z gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują dla kolegi/koleżanki z klasy zadania: do poziomu łatwego gry edukacyjnej dodają trzy punkty na słownictwo (zachowując format gry, czyli wybór jednokrotny); do poziomu średniego gry układają dwa dodatkowe punkty (pytania otwarte) sprawdzające wiedzę o czarnych dziurach; do poziomu trudnego uczniowie układają dodatkowo dwa punkty. Na kolejnej lekcji wymieniają się z kolegą/koleżanką zadaniami i je rozwiązują.