Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Diody w obwodach elektrycznych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania | wykład problemowy, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań |
Środki dydaktyczne: | monitor lub tablica interaktywna, schematy obwodów elektrycznych, w których zastosowano diody różnego typu |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie, z pomocą nauczyciela, przypominają, co to jest dioda i na jakiej zasadzie działa. Analizują charakterystykę prądowo‑napięciową diody i przypominają zastosowania diod. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie analizują schematy obwodów, w których zastosowano diody różnego rodzaju, analizują rolę diody w obwodzie. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o diodach w obwodach uczniowie rozwiązują zadania: 5, 6, 7, 10 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystywane przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane zastosowania diod LED. |