Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przebieg konfliktu między Bolesławem a Zbigniewem i jego wpływ na sytuację Polski z XII w.;
omawia politykę zewnętrzną prowadzoną przez Bolesława Krzywoustego;
przedstawia etapy podboju Pomorza i jego chrystianizacji;
wyjaśnia, czym był statut Krzywoustego i jakie były powody jego wydania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rządy Bolesława Krzywoustego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca wybranym uczniom albo ochotnikom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz prezentacji multimedialnej. Tematy do rozdzielenia między uczniów:
1. Konflikt między Bolesławem a Zbigniewem;
2. Polityka wobec Pomorza, ponowna chrystianizacja;
3. Polityka zagraniczna Bolesława, ingerencje w sprawy sąsiadów;
4. Statut Bolesława Krzywoustego.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Zadaje uczniom pytania: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wskazanym osobom zaprezentowanie swoich prac przed resztą klasy, zgodnie z chronologią ustaloną przy rozdzielaniu zagadnień. Po prezentacjach uczniowie krótko dyskutują o przedstawionych pracach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić, mogą zadawać pytania doprecyzowujące zagadnienie. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, zwłaszcza w przypadku dodatkowych pytań uczniów.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 3: „Dokonaj oceny polityki zagranicznej Bolesława Krzywoustego”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich swoje odpowiedzi wraz z argumentacją. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel może zadać też pytanie o to, czy uczniowie zgadzają się z opinią historiografii, że Bolesław był dobrym dyplomatą i obrońcą suwerenności polskiego państwa.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem będącym podsumowaniem panowania Bolesława Krzywoustego. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia nr 3: „Wyjaśnij, jakie znaczenie w reorganizacji przez Krzywoustego systemu dziedziczenia książęcej władzy miały jego osobiste doświadczenia”. Uczniowie omawiają tę decyzję, nauczyciel może poprosić uczniów o ocenę tego statutu - czy Krzywousty mógł postąpić inaczej?
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat rządów Bolesława Krzywoustego.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002.
Monarchia Piastów 1038–1399, red. M. Derwich, Warszawa–Wrocław 2003.
Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznej (do połowy XV wieku), tom I: Społeczeństwo i państwo polskie do połowy XIII wieku, oprac. G. Labuda, B. Miśkiewicz, Poznań 1966.
Cudzoziemcy o Polsce. Relacje i opinie, wybrał i opracował J. Gintel, tom 1: wiek X‑XVII, Kraków 1971.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne:
Informacje zawarte w prezentacji multimedialnej oraz filmie mogą zostać wykorzystane przez uczniów do przygotowania do lekcji powtórkowej, oejmującej okres od Mieszka II do Bolesława Krzywoustego.