Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wykorzystanie zasad typograficznych w edytorze tekstu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
b) opracowuje dokumenty o różnorodnej tematyce, w tym informatycznej, i o rozbudowanej strukturze, posługując się przy tym konspektem dokumentu, dzieli tekst na sekcje i kolumny, tworzy spisy treści, rysunków i tabel, stosuje własne style i szablony, pracuje nad dokumentem w trybie recenzji, definiuje korespondencję seryjną,

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wskażesz najpopularniejsze błędy spotykane w typografii.

  • Zapoznasz się z najważniejszymi zasadami dotyczącymi składu tekstu.

  • Poprawisz przykładowy tekst.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • dyskusja,

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całą klasą,

  • prezentacja na tablicy.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z zainstalowanym edytorem tekstu, wyposażone w głośniki, słuchawki, z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przynoszą na zajęcia plik z przygotowaną przez siebie pracą z dowolnego przedmiotu.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie tworzą w parach mapę myśli, odpowiadając na pytanie: co wpływa na to, jak edytujemy tekst?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie biorą udział w dyskusji na temat dobry praktyk formatowania tekstu. Omawiają najczęściej popełniane błędy.

  2. Wspólne omówienie informacji przedstawionych w e‑materiale.

  3. Praca indywidualna lub w parach (w zależności od infrastruktury). Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym - prezentacją. Edytują przyniesione przez siebie pliki zgodnie ze wskazówkami zawartymi w e‑materiale.

  4. Wspólne omówienie materiału przedstawionego w multimedium bazowym.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie rozwiązań.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Uczniowie dyskutują na temat tego, czy w dobie cyfryzacji sztuka edytorstwa ma jeszcze rację bytu.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Word 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Writer 4.1 (lub nowszej wersji) lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać prezentację w nauczaniu wyprzedzającym. Uczniowie przed lekcją mogą dowiedzieć się o najczęściej popełnianych błędach edytorskich i typograficznych.

Uczniowie na podstawie prezentacji mogą utworzyć poradnik na temat formatowania dokumentów.

Zadanie domowe:

Na podstawie portali informacyjnych spróbuj przygotować charakterystykę tego, w jaki sposób teksty są przygotowywane do publikacji na stronach www.