Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wykorzystanie zasad typograficznych w edytorze tekstu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz najpopularniejsze błędy spotykane w typografii.
Zapoznasz się z najważniejszymi zasadami dotyczącymi składu tekstu.
Poprawisz przykładowy tekst.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
dyskusja,
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całą klasą,
prezentacja na tablicy.
Środki dydaktyczne:
komputery z zainstalowanym edytorem tekstu, wyposażone w głośniki, słuchawki, z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Uczniowie przynoszą na zajęcia plik z przygotowaną przez siebie pracą z dowolnego przedmiotu.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie tworzą w parach mapę myśli, odpowiadając na pytanie: co wpływa na to, jak edytujemy tekst?
Faza realizacyjna:
Uczniowie biorą udział w dyskusji na temat dobry praktyk formatowania tekstu. Omawiają najczęściej popełniane błędy.
Wspólne omówienie informacji przedstawionych w e‑materiale.
Praca indywidualna lub w parach (w zależności od infrastruktury). Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym - prezentacją. Edytują przyniesione przez siebie pliki zgodnie ze wskazówkami zawartymi w e‑materiale.
Wspólne omówienie materiału przedstawionego w multimedium bazowym.
Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Uczniowie dyskutują na temat tego, czy w dobie cyfryzacji sztuka edytorstwa ma jeszcze rację bytu.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Word 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Writer 4.1 (lub nowszej wersji) lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać prezentację w nauczaniu wyprzedzającym. Uczniowie przed lekcją mogą dowiedzieć się o najczęściej popełnianych błędach edytorskich i typograficznych.
Uczniowie na podstawie prezentacji mogą utworzyć poradnik na temat formatowania dokumentów.
Zadanie domowe:
Na podstawie portali informacyjnych spróbuj przygotować charakterystykę tego, w jaki sposób teksty są przygotowywane do publikacji na stronach www.