Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Człowiek wobec sacrum w wierszu Cierń Tadeusza Różewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje podmiot liryczny w wierszu Cierń Tadeusza Różewicza,
opisuje stosunek podmiotu lirycznego do sacrum i Boga,
rozpoznaje środki stylistyczne zastosowane w utworze Cierń, określa ich funkcje,
interpretuje wiersz Cierń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Człowiek wobec sacrum w wierszu Cierń Tadeusza Różewicza”. Następnie poleca uczniom przeczytanie wiersza Cierń oraz zapoznanie się z blokiem tekstowym i galerią zdjęć interaktywnych.
Prosi także zainteresowane osoby, by przygotowały krótkie, hasłowe informacje na temat sposobu, w jaki w różnych epokach literackich poeci pisali o Bogu, absolucie, relacjach człowieka z Bogiem.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od głośnego odczytania (przez nauczyciela lub wybranego ucznia) wiersza Cierń. Później nauczyciel pyta o pierwsze wrażenia słuchaczy i zadaje pytanie: czy podmiot liryczny wiersza Różewicza to ateista? Uczniowie swobodnie wyrażają swoje opinie.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zaprezentowali przygotowane informacje na temat postrzegania przez poetów w różnych epokach relacji człowieka z Bogiem. Może z nich powstać mapa myśli na tablicy, np.: średniowiecze – teocentryzm itd.
Następnie nauczyciel poleca, by uczniowie (w parach) wykonali zadania towarzyszące galerii zdjęć. Podczas pracy nad poleceniem 1 wykorzystują mapę myśli opracowaną na początku lekcji. Po wykonaniu zadań uczniowie przedstawiają odpowiedzi, mogą je nawzajem uzupełniać, a nauczyciel ocenia ich pracę.
W drugiej części tej fazy lekcji uczestnicy zajęć indywidualnie wykonują ćw. 1.–6., które pomogą im w analizie i interpretacji wiersza Cierń.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają odpowiedzi, nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu zajęć nauczyciel stawia pytanie: dlaczego poszukiwanie odpowiedzi na temat istnienia Boga (lub absolutu) jest tak istotne w twórczości poetów wszystkich epok, m.in. Tadeusza Różewicza? Uczniowie odpowiadają swobodnie.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz analizę i interpretację wiersza Cierń Tadeusza Różewicza. Twoja praca powinna liczyć przynajmniej 250 wyrazów.
Materiały dodatkowe:
• Przemysław Dakowicz, Poeta bezreligijny. O twórczości Tadeusza Różewicza, Łódź 2015.
• Józef M. Ruszar, Mane, tekel, fares: obrazy Boga w twórczości Tadeusza Różewicza, Kraków 2019.
• Aleksander Fiut, Po śmierci Boga: o twórczości Tadeusza Różewicza, „Teksty Drugie” 1993, nr 3(21).
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.