Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Spójność światła |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) - bazujące na konstruktywistycznej teorii uczenia się oraz nauczania problemowego |
Metody nauczania: | wykład informacyjny z pokazem, pogadanka |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | laser, żarówka, siatka z dwoma szczelinami jak w doświadczeniu Younga |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przedstawia pokaz: przez siatkę ze szczelinami przepuszcza światło z żarówki, jak w doświadczeniu Younga, ale niespójne. Uczniowie obserwują obraz powstały na ekranie. Następnie zmienia żarówkę na laser. Uczniowie opisują zmianę w powstałym obrazie na ekranie. Gdy nie ma możliwości wykonania pokazu, nauczyciel pokazuje film z niniejszego e‑materiału. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, jakie światło nazywamy spójnym. Pyta uczniów, dlaczego żarówka nie jest źródłem światła spójnego. Nauczyciel wprowadza pojęcie spójności przestrzennej na przykładzie żarówki. Opisuje budowę i zasadę działania interferometru Michelsona (w oparciu o rysunki z części „Przeczytaj”) i na jego podstawie wyjaśnia zagadnienie spójności czasowej. Opisuje budowę i zasadę działania lasera. Uczniowie argumentują, dlaczego światło lasera jest spójne. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 3, 4, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film można wykorzystać na lekcji do przedstawienia doświadczenia Younga lub do pracy samodzielnej uczniów. |