Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Continental of Full English Breakfast? / Śniadanie angielskie czy kontynentalne?

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treść nauczania – cele szczegółowe I.6, II.5, III.2, III.4, IV.2, IV.6, V.2, V.6, VIII.2, IX.1, IX.2

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo służące do opisu angielskiego śniadania.

  2. Uczeń wyjaśnia różnicę pomiędzy śniadaniem kontynentalnym i śniadaniem angielskim.

  3. Uczeń opisuje historię angielskiego śniadania.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat tradycyjnych śniadań.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat historii i specyfiki kulturowej Wielkiej Brytanii.

  3. Uczeń rozwija świadomość różnic międzykulturowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda podająca

  2. metoda aktywizująca

  3. metoda eksponująca

  4. metoda programowa

  5. metoda praktyczna

  6. praca z tekstem

  7. dyskusja w parach

  8. dyskusja klasowa

  9. odgrywanie ról

  10. praca z katalogiem interaktywnym

  11. ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale 

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie angielskiego śniadania (Przeczytaj): This is the so‑called English Breakfast? What does it consist of? What do you usually have for breakfast? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The Full English Breakfast or the Continental Breakfast? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasowym, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasowym, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Prosi ich, aby przetłumaczyli cały tekst z ćwiczenia na język angielski. Na koniec uczniowie prezentują tłumaczenia na forum klasy.

  4. Uczniowie rozmawiają w parach i uzupełniają zdania z Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby relacjonują odpowiedzi kolegów i koleżanek na forum klasy.

  5. Uczniowie pracują w parach i odgrywają scenkę rozmowy według polecenia z Exercise 6 (Przeczytaj): Your dad has heard about the full English breakfast and has asked you to explain what the Brits eat for breakfast. Jedna osoba wciela się w rolę dziecka, a druga – rodzica, po czym zamieniają się rolami.

  6. W ramach przygotowania do pracy z katalogiem interaktywnym uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie zapoznają się z katalogiem (słuchają nagrań na forum klasy oraz indywidualnie czytają fragment tekstu) i odpowiadają na forum klasy na pytania z Exercise 2 (Katalog interaktywny). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie ponownie analizują katalog i wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  9. Uczniowie słuchają nagrania do ilustracji nr 5 i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Katalog interaktywny). Podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i ustnie wykonują polecenie z Exercise 7 (Przeczytaj). Odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Sprawdź się). Przedstawiciele grup relacjonują odpowiedzi na forum klasy.

  3. Dodatkowo nauczyciel może zaprosić uczniów do dyskusji klasowej na temat polskiego śniadania: There is no such thing as a traditional Polish breakfast, so let’s create it. What should it consist of?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently learnt interesting facts about Full English Breakfast. You want to share them with your fellow students. Write an article to a school newspaper in which you describe this tradition and present your own opinion about it. Your letter should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują sześć pytań do informacji zawartych w katalogu. Na kolejnej lekcji, po sprawdzeniu poprawności pytań, uczniowie w parach zadają sobie pytania i odpowiadają na nie.