Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wyznaczanie ciepła właściwego metali, posługując się bilansem cieplnym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, przeprowadzenie doświadczenia w wirtualnym laboratorium, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablety do dyspozycji każdego ucznia lub jeden tablet na dwoje uczniów |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały „ Na czym polega bilans cieplny”, „Jak definiujemy ciepło właściwe” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel definiuje ciepło właściwe, a następnie przypomina pojęcie bilansu cieplnego, podkreślając jego związek z zasadą zachowania energii. Uczniowie w dyskusji proponują, jakie czynności trzeba wykonać, aby wyznaczyć ciepło właściwe metalu, mając do dyspozycji kalorymetr, wodę, czajnik, termometr i wagę. Następnie uczniowie w parach wykonują doświadczenie w wirtualnym laboratorium, przy czym część zespołów używa wrzącej wody w czajniku do ogrzania metalowej kulki, a pozostałe zespoły ochładzają kulkę w lodzie (lub każdy zespół jedne kulki ogrzewa, a inne ochładza). Następnie uczniowie obliczają wyznaczane wielkości, korzystając z wyników pomiarów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie podają wyniki uzyskane w doświadczeniu i ustalają, czy początkowa temperatura metalowej kulki ma wpływ na wyznaczone ciepło właściwe. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, obowiązkowo zadania 1‑3, do wyboru jedno z zadań 4‑7. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowm można wykorzystać na trzy sposoby:
|