Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Nadczłowiek – jakim jest?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje Nietzscheańskiego nadczłowieka;
wskazuje genezę idei nadczłowieka;
analizuje fragmenty Tako rzecze Zaratustra ilustrujące cechy nadczłowieka;
wyjaśnia koncepcje woli mocy, amor fati i przewartościowania wszystkich wartości.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
gra dydaktyczna;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel odczytuje pytanie znajdujące się w zakładce „Przeczytaj”: Zastanów się, czy jest ci znane pojęcie immoralizmu. Rozważ, do kogo adresowana jest filozofia Nietzscheańska.
Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a chętna lub wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.
Faza realizacyjna:
**Praca z tekstem.**Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi do poleceń 2–5 zawartych w sekcji „Przeczytaj”:
– grupa 1.: Rozważ, które z kreowanych przez Nietzschego postaw miały wpływ na powstanie ideału nadczłowieka. Oceń, czy ta idea powstała samorzutnie, czy też można mówić o jej stopniowym powstawaniu.;
– grupa 2.: Rozważ, jakimi innymi cechami odznacza się Nietzscheański nadczłowiek. Oceń, czy w kontekście ideału podważającego cały dorobek myśli etycznej można w ogóle mówić o czymś takim jak cnota.;
– grupa 3.: Zastanów się, czy ideał nadczłowieka jest możliwy do realizacji.;
– grupa 4.: Zastanów się, czy są ci znane przykłady krytyki Nietzscheańskiej idei nadczłowieka. Oceń, w jakim stopniu Nietzsche jest odpowiedzialny za powstanie nazistowskiej interpretacji jego nauki.
Omówienie wyników na forum klasy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Gra edukacyjna”, a następnie odczytuje polecenia:
– Sprawdź swoją wiedzę wyniesioną z lekcji. W poniższej grze wskaż poprawną odpowiedź na każde pytanie.;
– Ułóż pytanie testowe, które mogłoby się pojawić w quizie dotyczącym Nietzschego.
Uczniowie pracują w parach.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia nr 1–6 z zakładki „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.