Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Nadczłowiek – jakim jest?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
9. Friedrich Nietzsche. Uczeń:
2) wyjaśnia pojęcia woli mocy i nadczłowieka;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje Nietzscheańskiego nadczłowieka;

  • wskazuje genezę idei nadczłowieka;

  • analizuje fragmenty Tako rzecze Zaratustra ilustrujące cechy nadczłowieka;

  • wyjaśnia koncepcje woli mocy, amor fati i przewartościowania wszystkich wartości.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • gra dydaktyczna;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel odczytuje pytanie znajdujące się w zakładce „Przeczytaj”: Zastanów się, czy jest ci znane pojęcie immoralizmu. Rozważ, do kogo adresowana jest filozofia Nietzscheańska.
    Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a chętna lub wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. **Praca z tekstem.**Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi do poleceń 2–5 zawartych w sekcji „Przeczytaj”:
    – grupa 1.: Rozważ, które z kreowanych przez Nietzschego postaw miały wpływ na powstanie ideału nadczłowieka. Oceń, czy ta idea powstała samorzutnie, czy też można mówić o jej stopniowym powstawaniu.;
    – grupa 2.: Rozważ, jakimi innymi cechami odznacza się Nietzscheański nadczłowiek. Oceń, czy w kontekście ideału podważającego cały dorobek myśli etycznej można w ogóle mówić o czymś takim jak cnota.;
    – grupa 3.: Zastanów się, czy ideał nadczłowieka jest możliwy do realizacji.;
    – grupa 4.: Zastanów się, czy są ci znane przykłady krytyki Nietzscheańskiej idei nadczłowieka. Oceń, w jakim stopniu Nietzsche jest odpowiedzialny za powstanie nazistowskiej interpretacji jego nauki.
    Omówienie wyników na forum klasy.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Gra edukacyjna”, a następnie odczytuje polecenia:
    Sprawdź swoją wiedzę wyniesioną z lekcji. W poniższej grze wskaż poprawną odpowiedź na każde pytanie.;
    Ułóż pytanie testowe, które mogłoby się pojawić w quizie dotyczącym Nietzschego.
    Uczniowie pracują w parach.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia nr 1–6 z zakładki „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.

  • Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.