Autorka e‑materiału: Daria Wieliczko

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Practising Professional Sport – Pros and Cons / Wady i zalety zawodowego uprawiania sportów

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.4, I.10, III.1, III.4, V.2, V.3, V.6, VII.1, VII.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z zawodowym uprawianiem sportu oraz z jego zaletami i wadami.

  2. Uczeń potrafi przedstawić dobre i złe strony sportu zawodowego, używając zdań okolicznikowych.

  3. Uczeń potrafi stworzyć wpis na blog, w którym przedstawia plusy i minusy bycia zawodowym sportowcem.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zawodowego uprawiania sportu oraz jego zalet i wad.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat dobrych i złych stron zawodowego uprawiania sportu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby spojrzeli na dwa zdjęcia The ups and downs of being a professional athlete (Przeczytaj), przedstawiające różne aspekty zawodowego uprawiania sportu, i pyta: What aspects of being a professional athlete do the photos show? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie dobrych i złych stron zawodowego uprawiania sportu. Uczniowie pracują w parach, następnie na forum klasy dzielą się pomysłami.

  2. Uczniowie czytają tekst The Pros and Cons of Practising Professional Sport i sprawdzają, czy któreś z ich sugestii z pkt 1 pojawiły się w tekście.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiedni fragment tekstu.

  4. Uczniowie wyszukują w tekście słownictwo związane z tematem lekcji i dzielą je na kategorie: dobre/złe strony zawodowego uprawiania sportu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  7. Uczniowie grają w grę edukacyjną, a następnie w parach wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna).

  8. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Gra edukacyjna). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy, a chętne osoby nanoszą je na tablicę.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Gra edukacyjna). W parach porównują własne wybory, a następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki. Alternatywnie: Uczniowie w parach porównują własne wybory, a następnie na forum klasy wypowiadają się na temat podobieństw/różnic w odpowiedziach.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog entry in English about the pros and cons of being a professional athlete. In your post:

  • present one specific athlete and their sport;

  • name two advantages and two disadvantages of his/her profession;

  • state whether you would like to practice this sport or not and why/why not.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując wszystkie wyrażenia z gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują wypowiedź na temat dobrych i złych stron zawodowego uprawiania sportu.