Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Teorie oligarchii

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Wiedza i rozumienie.

Uczeń:

7) analizuje współczesny ład międzynarodowy i wyjaśnia rolę różnych podmiotów zaangażowanych w jego stabilność lub zmianę w jego funkcjonowaniu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie oligarchii;

  • omawia wybrane teorie oligarchii;

  • analizuje znaczenie oligarchii współcześnie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • mapa myśli;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu „Teorie oligarchii” i celów zajęć.

2. Uczniowie biorą udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji. Podczas rozmowy tworzą na tablicy mapę myśli dotyczącą tematu.

Faza realizacyjna

1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje. Szczególną uwagę zwracają na definicje pojęcia oligarchii.

2. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film 1”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.

3. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film 2”. Następnie rozmawiają na temat cech współczesnej oligarchii. Na koniec wykonują ćwiczenia 1 i 2 do multimedium.

4. Uczniowie przechodzą do dyskusji: „Czy w Polsce mamy do czynienia współcześnie z rządami oligarchii?”. Uczniowie rozmawiając, zwracają uwagę na cechy współczesnej oligarchii. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję, a wnioski uczniowie umieszczają w ćwiczeniu 3 do multimedium „Film 2”.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Marek Gędek, Oligarchia polska, czyli historia Polski 1989–2006, Norbertinum 2008.

Claes Ericson, Oligarchowie. Pieniądze i władza w kapitalistycznej Rosji, Muza 2014.

Platon, Państwo.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać filmy jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.