Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.6.1
Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ein typisches deutsches Frühstück / Tradycyjne niemieckie śniadanie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opowiadania o produktach i napojach spożywanych na śniadanie
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy produktów spożywczych i napojów;
opowie, jak wygląda typowe polskie śniadanie;
opisze, co je i pije na śniadanie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
odwołuje się do swoich osobistych doświadczeń;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
aktywizująca;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel mówi uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat popularnych produktów spożywanych na śniadanie w Niemczech.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak wygląda typowe niemieckie śniadanie, oraz opowiedzą, jakie produkty i napoje spożywają na śniadanie.
Prosi również o podanie znanych im produktów i napojów, które spożywa się na śniadanie. Rzeczowniki zapisuje na tablicy w formie mapy myśli.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst i jednocześnie go słuchają, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj), sprawdzające jego rozumienie (określenie, czy zdanie jest zgodne z treścią tekstu, wskazanie, dla której osoby podana informacja jest właściwa, oraz wskazanie prawidłowej formy czasownika essen).
Następnie uczniowie zostają podzieleni przez nauczyciela na grupy. Każdy wciela się w jednego z członków rodziny Tomka i opowiada, co je na śniadanie. Wybrane grupy prezentują wypowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Uczniowie słuchają pliku audio, nauczyciel prosi uczniów, aby zapamiętali, co zostało kupione i gdzie schowane. Następnie uczniowie podchodzą do tablicy, na której rysują produkty zakupione przez mamę i umieszczone w poszczególnych miejscach przez Patricka (miejsca mogą zostać również podpisane). Uczniowie słuchają nagrania jeszcze raz, sprawdzają poprawność rozmieszczenia produktów (zgodność rysunku z nagraniem).
Plik audio pogłębia poruszone już w tekście źródłowym zagadnienie leksykalne. Uczniowie wykonują polecenia do niego, poszerzając słownictwo związane z tematem: niemieckie śniadanie (Übung 1, 2 i 3). Wskazują, czy podane zdania są zgodne z treścią usłyszanego nagrania, łączą w pary niemieckie i polskie nazwy kategorii oraz dopasowują do nich produkty.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3, 4, 5 i 6 z części Sprawdź się, utrwalają słownictwo: nazwy produktów spożywczych i napojów poprzez rozwiązanie krzyżówki, dobieranie w pary polskich i niemieckich form czasownika essen, określenie, czy podane warianty składające się z rzeczownika i polskiego ekwiwalentu są prawidłowe, uzupełnienie luk w zdaniach, uzupełnienie tekstu właściwym słowem, analizowanie zdań pod kątem ich prawdziwości na podstawie zdjęcia.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie przeprowadzają wywiady ze sobą nawzajem. Wykorzystują w tym celu materiał z Aufgabe 7 z części Sprawdź się. Zadają sobie pytania Was isst du zum Frühstück? Was trinkst du zum Frühstück? Na podstawie udzielonych odpowiedzi tworzą grupy składające się z osób, które spożywają te same produkty. Następnie uczniowie przygotowują plakaty, na których przedstawiają ulubione produkty i napoje, które chętnie spożywają na śniadanie. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: opisują, jakie produkty spożywcze i napoje jada się oraz pije w Polsce na śniadanie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z produktami i napojami spożywanymi na śniadanie; uczniowie przygotowują galerię zdjęć produktów, które jedzą na śniadanie;
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują w parach listę produktów – zapisują produkty, które kupili w supermarkecie, na malutkich karteczkach; rysują schemat lodówki i umieszczają produkty zapisane na karteczkach na półkach lodówki, tworząc dialogi pomiędzy sobą na temat wypakowania zakupów;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka; uczniowie opowiadają, jakie produkty i napoje spożywają na śniadanie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0