Numer e‑materiału: 2.6.6.1

Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ein typisches deutsches Frühstück / Tradycyjne niemieckie śniadanie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opowiadania o produktach i napojach spożywanych na śniadanie

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy produktów spożywczych i napojów;

  • opowie, jak wygląda typowe polskie śniadanie;

  • opisze, co je i pije na śniadanie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odwołuje się do swoich osobistych doświadczeń;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, tworzenie ilustracji);

  • ćwiczenie (wymowy i pisowni);

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;

  • centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);

  • obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);

  • współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • aktywizująca;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel mówi uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Następnie prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat popularnych produktów spożywanych na śniadanie w Niemczech.

  • Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak wygląda typowe niemieckie śniadanie, oraz opowiedzą, jakie produkty i napoje spożywają na śniadanie.

  • Prosi również o podanie znanych im produktów i napojów, które spożywa się na śniadanie. Rzeczowniki zapisuje na tablicy w formie mapy myśli.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst i jednocześnie go słuchają, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu (Übung 1, 2 i 3 w części Przeczytaj), sprawdzające jego rozumienie (określenie, czy zdanie jest zgodne z treścią tekstu, wskazanie, dla której osoby podana informacja jest właściwa, oraz wskazanie prawidłowej formy czasownika essen).

  • Następnie uczniowie zostają podzieleni przez nauczyciela na grupy. Każdy wciela się w jednego z członków rodziny Tomka i opowiada, co je na śniadanie. Wybrane grupy prezentują wypowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

  • Uczniowie słuchają pliku audio, nauczyciel prosi uczniów, aby zapamiętali, co zostało kupione i gdzie schowane. Następnie uczniowie podchodzą do tablicy, na której rysują produkty zakupione przez mamę i umieszczone w poszczególnych miejscach przez Patricka (miejsca mogą zostać również podpisane). Uczniowie słuchają nagrania jeszcze raz, sprawdzają poprawność rozmieszczenia produktów (zgodność rysunku z nagraniem).

  • Plik audio pogłębia poruszone już w tekście źródłowym zagadnienie leksykalne. Uczniowie wykonują polecenia do niego, poszerzając słownictwo związane z tematem: niemieckie śniadanie (Übung 1, 2 i 3). Wskazują, czy podane zdania są zgodne z treścią usłyszanego nagrania, łączą w pary niemieckie i polskie nazwy kategorii oraz dopasowują do nich produkty.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2, 3, 4, 5 i 6 z części Sprawdź się, utrwalają słownictwo: nazwy produktów spożywczych i napojów poprzez rozwiązanie krzyżówki, dobieranie w pary polskich i niemieckich form czasownika essen, określenie, czy podane warianty składające się z rzeczownika i polskiego ekwiwalentu są prawidłowe, uzupełnienie luk w zdaniach, uzupełnienie tekstu właściwym słowem, analizowanie zdań pod kątem ich prawdziwości na podstawie zdjęcia.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie przeprowadzają wywiady ze sobą nawzajem. Wykorzystują w tym celu materiał z Aufgabe 7 z części Sprawdź się. Zadają sobie pytania Was isst du zum Frühstück? Was trinkst du zum Frühstück? Na podstawie udzielonych odpowiedzi tworzą grupy składające się z osób, które spożywają te same produkty. Następnie uczniowie przygotowują plakaty, na których przedstawiają ulubione produkty i napoje, które chętnie spożywają na śniadanie. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: opisują, jakie produkty spożywcze i napoje jada się oraz pije w Polsce na śniadanie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z produktami i napojami spożywanymi na śniadanie; uczniowie przygotowują galerię zdjęć produktów, które jedzą na śniadanie;

  • w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują w parach listę produktów – zapisują produkty, które kupili w supermarkecie, na malutkich karteczkach; rysują schemat lodówki i umieszczają produkty zapisane na karteczkach na półkach lodówki, tworząc dialogi pomiędzy sobą na temat wypakowania zakupów;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, praca nad wymową i intonacją za pomocą słowniczka; uczniowie opowiadają, jakie produkty i napoje spożywają na śniadanie.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec