Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.11.5
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mit meinem Hund fühle ich mich super! / Z moim psem czuję się super!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat wpływu zwierząt na człowieka
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy zwierząt;
opisuje swój stosunek do zwierząt;
wypowiada się na temat pozytywnego wpływu zwierząt na człowieka.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie pyta uczniów, czy spotkali się z określeniem „dogoterapia”. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Tiere, zachęca klasę do wypisania znanych wyrażeń w języku niemieckim, które są związane ze zwierzętami, w celu powtórzenia słownictwa.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 i prosi uczniów o odpowiedź, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdania z Übung 3 i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i połączenie odpowiednich fragmentów. Uczniowie w parach wykonują Übung 2 w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie zapoznają się z grą edukacyjną. Następnie wykonują Übung 1, 2 oraz 3 w celu powtórzenia słownictwa w niej ukazanego. Uczniowie dopasowują podpisy do zdjęć, grają w memory oraz uzupełniają luki w zdaniach.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1 (rozwiązują krzyżówkę), 2 (grają w memory) oraz 4 (dopasowują zdania w języku niemieckim do ich odpowiedników w języku polskim) z części Sprawdź się, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel poleca im, aby wzajemnie opowiedzieli sobie o pozytywnym wpływie zwierząt na człowieka i czego uczą one ludzi. Nauczyciel wyświetla przydatne zwroty: Die Tiere sind …/Die Tiere helfen/lehren …
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 3 (dopisują liczbę mnogą rzeczowników) oraz 5 (układają elementy rozmowy w odpowiedniej kolejności, aby powstał poprawny dialog) z części Sprawdź się.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z grą edukacyjną, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z gry do rozmowy o pozytywnym wpływie zwierząt na człowieka;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu wpływu zwierząt na zdrowie człowieka w formie quizu online.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0