Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 19. Istota definicji: definicja klasyczna

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
4. Definicje jako środek uściślania myśli i mowy: typy definicji, kryteria poprawności definicji, problem perswazyjności definicji. Uczeń:
1) wymienia wybrane odmiany definicji (definicja klasyczna, definicje nieklasyczne: definicja ostensywna, definicja enumeratywna, definicja kontekstowa) i podaje ich przykłady;
2) tworzy dla ustalonego wyrażenia definicję klasyczną i wyodrębnia w niej definiendum, łącznik i definiens;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz definicję w jej klasycznej postaci.

  • Poćwiczysz rozpoznawanie i układanie takich definicji.

  • Włączysz się w filozoficzną debatę na temat ograniczeń stosowania definicji w sporze i dociekaniu filozoficznym.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozumie, czym jest klasyczna definicja;

  • rozpoznaje definicję w rozumieniu klasycznym;

  • podaje dla tłumaczonego terminu definicję w znaczeniu klasycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • animacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie definicji słowa „lekcja”.

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentację pracy domowej. Następnie komentuje podane przykłady, wskazując, które spełniają wymóg definicji w znaczeniu klasycznym, a które nie spełniają tego wymogu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel podaje uczniom kilka różnych przykładów definicji (można je wziąć z e‑materiału lub z encyklopedii – tylko jedna lub dwie z nich to definicje w znaczeniu klasycznym), prosząc ich o wskazanie różnic konstrukcyjnych między nimi.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na pary, prosząc o podanie definicji w znaczeniu klasycznym. Wybrane pary prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel komentuje je prosząc przy tym resztę klasy o ocenę, czy podane definicje mają charakter klasyczny oraz która z nich jest najlepsza i dlaczego.

  4. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5‑6. Następnie porównują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają wspólną wersję odpowiedzi.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczeń ma za zadnie podać możliwie najlepszą klasyczną definicję jednej ze swoich ulubionych czynności.

Materiały pomocnicze:

  • Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.

  • Bronk A., Majdański S., Filozofowanie w kontekście języka. Refleksje w związku z dociekaniami Anny Wierzbickiej, w: „Roczniki Filozoficzne” 52(2004), z. 2, s. 57–73.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.