Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Pantofelki w domu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykonasz doświadczenie, w którym założysz hodowlę protistów słodkowodnych.
Zaobserwujesz pod mikroskopem pantofelki − orzęski występujące w wodach słodkich i lekko słonych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia laboratoryjne;
symulacja;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, zadając pytanie:
– Jakie czynniki są niezbędne dla uzyskania dużej liczby pantofelków w krótkim czasie?
Uczniowie przedstawiają swoje pomysły. Nauczyciel podsumowuje burzę mózgów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj” i zapisują trzy najważniejsze ich zdaniem cechy orzęsków niezbędne dla ustalenia warunków hodowli tych organizmów. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑S)”). Nauczyciel informuje uczniów, że w wirtualnym laboratorium przeprowadzą obserwację pantofelków. Uczniowie rozwiązują problem badawczy, stawiają hipotezę i planują przebieg doświadczenia. W formularzu zapisują swoje obserwacje, a następnie formułują wnioski.
Praca z drugim multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z wirtualnym mikroskopem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia nr 1 („Scharakteryzuj wygląd obserwowanego obiektu. Uwzględnij jego kształt, barwę, a także widoczne struktury budowy”) i polecenia nr 2 („Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek obejrzanego preparatu mikroskopowego, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Dla chętnych: Jeśli masz dostęp do odpowiedniego sprzętu, załóż hodowlę pantofelków, a następnie przeprowadź obserwację mikroskopową.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑S)” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.