Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.1.5
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Was ist dein Sternzeichen?/Jaki jest twój znak zodiaku?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat znaków zodiaku, horoskopów, cech charakteru odpowiadającym znakom zodiaku.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia znaki zodiaku;
charakteryzuje cechy osobowości w powiązaniu ze znakami zodiaku;
analizuje wykres na temat wpływu horoskopu na życie ludzi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
samodzielnie analizuje dany przypadek;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;
dostrzega powiązanie pomiędzy nauką języka niemieckiego, a innymi dziedzinami życia;
pracuje na autentycznych materiałach językowych.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody/techniki nauczania:
podająca – technika: pogadanka;
problemowa – technika: ekspozycja;
eksponująca – technika: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów, śnieżnej kuli, metoda Think‑Pair‑Share;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat horoskopów i znaków zodiaku.
Nauczyciel wyświetla symbole wszystkich znaków zodiaku, a uczniowie nazywają wyświetlane znaki.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że horoskopy były tworzone już w starożytności.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu (burza mózgów).
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat astrologii, horoskopów i znaków zodiaku.
Uczniowie mówią, kiedy obchodzą urodziny i spod jakiego znaku zodiaku są.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na jego temat, zadając pytania, np.: Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? Z którymi stwierdzeniami z tekstu się zgadzasz? (Was hast du aus dem Text erfahren? Welchen Aussagen des Textes stimmst du zu?) - w tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3‑4 osobowe. Otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a później porównują swoje odpowiedzi w grupie. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy. Uczniowie wykonują następnie polecenia do tekstu.
W trakcie analizy multimedium (ilustracja interaktywna) nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze;
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum.
Propozycja do realizacji w klasie
Jeśli lekcja odbywa się w klasie, można przeprowadzić ją w parach, w grupach lub na forum klasy. Uczniowie mogą wzajemnie zadawać sobie pytania odnośnie znaków zodiaku członków ich rodzin i odpowiadać na nie. Alternatywnie uczniowie mogą przeprowadzić w klasie ankietę, pytając o znaki zodiaków członków ich rodzin, a następnie przedstawić jej wyniki.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie analizują w grupie swoje znaki zodiaku, informują siebie nawzajem, czy cechy charakteru przypisane do znaków zodiaku odpowiadają ich typom osobowości.
Uczniowie tworzą w formie notatki wizualnej swój znak zodiaku wraz z opisem cech charakteru oraz osobowości, następnie przedstawiają notatkę na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania: Das hat mir heute zu denken gegeben... Nauczyciel zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie piszą maila do przyjaciółki, na temat kuzynki, która interesuje się znakami zodiaku i horoskopami (Aufgabe 6 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: uczeń wypisuje skojarzenia do ilustracji, widząc same grafiki/zdjęcia, bez możliwości przeczytania lub odsłuchania opisów;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczeń poznaje nowe słownictwo oraz tworzy mapę pojęć do tematu, może także zaproponować zdjęcia/obrazy, które jego zdaniem mogłyby zaprezentować znak zodiaku lub też cechy osobowości;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, uczniowie przygotowują quiz w formie online, który udostępniają za pomocą kodu QR.
Wykaz źródeł:
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/219140/umfrage/glaube-an-horoskope/