Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Jerzy Lechnio
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wyznaczanie długości geograficznej na podstawie obliczeń różnicy czasu słonecznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony: II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata.
Uczeń:
wyznacza współrzędne geograficzne dowolnego punktu na powierzchni Ziemi na podstawie wysokości górowania Słońca w dniach równonocy i przesileń oraz obliczeń różnicy czasu słonecznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie podstawowe pojęcia związane z tematyką zajęć (długość geograficzna, czas słoneczny, doba słoneczna, prawdziwe południe słoneczne, czas rzeczywisty),
rozumie zależność pomiędzy czasem słonecznym a wynikającą z niej różnicą długości geograficznej,
analizuje i przelicza zależności między różnicą czasu słonecznego i długością geograficzną dzielącą określone miejsce na Ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach/grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, globus, mapy ogólnogeograficzne z siatką geograficzną, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
J. Mietelski, Astronomia w geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się długość i szerokość geograficzna. Do czego mogą one posłużyć? W jakich dziedzinach się je wykorzystuje? Chętni uczniowie podają swoje propozycje.
Faza realizacyjna
Prezentacja treści e‑materiału.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest określenie podstawowych współzależności między długością geograficzną a czasem słonecznym.
Prezentacja grafiki interaktywnej.
Omówienie zasad wykonania zadania: zadaniem uczniów jest opanowanie metodyki przeliczania czasu słonecznego dzielącego określone południki lub długości geograficznej dzielącej dwa południki na czas słoneczny z wykorzystaniem grafiki interaktywnej i e‑materiału.
Kilkuminutowa dyskusja: uczniowie identyfikują zależności i przesłanki określające metodykę przeliczania różnicy czasu słonecznego na długość geograficzną lub długości geograficznej na różnicę czasu słonecznego – dyskusja klasy moderowana przez nauczyciela.
Podsumowanie mające na celu wskazanie ogólnych prawidłowości i powiązań z wykorzystaniem grafiki interaktywnej i e‑materiału; nauczyciel może wykorzystać opracowaną prezentację multimedialną.
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Prosi chętnych/wskazanych uczniów o rozwiązanie wybranych zadań na tablicy (np. ćwiczenia 5–8). Pozostali uczniowie wspierają kolegę/koleżankę w razie pojawienia się problemów z rozwiązaniem zadania.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Oblicz różnicę czasu słonecznego wybranego miejsca na świecie w stosunku do południka, na którym położone jest twoje miejsce zamieszkania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Grafika interaktywna może posłużyć w celu samodzielnego zdobywania wiedzy przez ucznia lub być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z działu II. 2 (zakres rozszerzony).