Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Typy elektrowni w Polsce. Rozmieszczenie największych elektrowni w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia typy elektrowni występujących w Polsce,
wskazuje czynniki lokalizacyjne wybranych elektrowni,
charakteryzuje kierunki rozwoju energetyki polskiej od 2016 roku.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa Polski, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Kalda G., Analiza stanu energetyki wodnej w Polsce, „Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury” 2014, z. 61, nr 4, s. 81–92.
Korczak A., Rduch J., Energetyka wodna w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, dostępne w internecie: [online], dostępny w internecie: http://wis.pol.lublin.pl/kongres3/tom3/6.pdf (dostęp 25.01.2022).
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału.
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie zadania domowego.
Uczniowie w ramach burzy mózgów wymieniają znane im źródła energii elektrycznej i znane im elektrownie (lokalizacja elektrowni, rodzaje), nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Korzystając z mapy Polski, atlasów geograficznych i map zawartych w e‑materiale, uczniowie omawiają rozmieszczenie elektrowni w Polsce, wymieniają typy elektrowni.
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy (lub pary). W grupach uczniowie analizują grafikę interaktywną. Następnie uczniowie w tych samych zespołach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.
Nauczyciel ustnie weryfikuje poprawność wykonania poleceń.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy – zwolenników elektrowni węglowych i zwolenników elektronów opartych na OZE. Uczniowie w grupach przygotowują argumenty za rozwijaniem elektrowni opartych na danym typie surowców. Następnie nauczyciel moderuje dyskusję na temat zalet i wad rozwijania elektrowni opartych na surowcach tradycyjnych i OZE, w dyskusji uczniowie charakteryzują kierunki rozwoju polskiej energetyki.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Wyjaśnij, jakie rodzaje elektrowni powinno się Twoim zdaniem rozwijać w Polsce. W wypowiedzi uwzględnij argumenty przeciwników i zwolenników różnych źródeł energii (praca pisemna).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących energetyki w Polsce (zakres podstawowy: XI. 1, XI. 4–7).