SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Typy elektrowni w Polsce. Rozmieszczenie największych elektrowni w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia typy elektrowni występujących w Polsce,

  • wskazuje czynniki lokalizacyjne wybranych elektrowni,

  • charakteryzuje kierunki rozwoju energetyki polskiej od 2016 roku.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, mapa Polski, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Kalda G., Analiza stanu energetyki wodnej w Polsce, „Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury” 2014, z. 61, nr 4, s. 81–92.

Korczak A., Rduch J., Energetyka wodna w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, dostępne w internecie: [online], dostępny w internecie: http://wis.pol.lublin.pl/kongres3/tom3/6.pdf (dostęp 25.01.2022).

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Uczniowie w ramach burzy mózgów wymieniają znane im źródła energii elektrycznej i znane im elektrownie (lokalizacja elektrowni, rodzaje), nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z mapy Polski, atlasów geograficznych i map zawartych w e‑materiale, uczniowie omawiają rozmieszczenie elektrowni w Polsce, wymieniają typy elektrowni.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy (lub pary). W grupach uczniowie analizują grafikę interaktywną. Następnie uczniowie w tych samych zespołach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.

  • Nauczyciel ustnie weryfikuje poprawność wykonania poleceń.

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy – zwolenników elektrowni węglowych i zwolenników elektronów opartych na OZE. Uczniowie w grupach przygotowują argumenty za rozwijaniem elektrowni opartych na danym typie surowców. Następnie nauczyciel moderuje dyskusję na temat zalet i wad rozwijania elektrowni opartych na surowcach tradycyjnych i OZE, w dyskusji uczniowie charakteryzują kierunki rozwoju polskiej energetyki.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Wyjaśnij, jakie rodzaje elektrowni powinno się Twoim zdaniem rozwijać w Polsce. W wypowiedzi uwzględnij argumenty przeciwników i zwolenników różnych źródeł energii (praca pisemna).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać kontekstowo bądź uzupełniająco wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących energetyki w Polsce (zakres podstawowy: XI. 1, XI. 4–7).