Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czym się różni dym od mgły?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Roztwory. Uczeń:

1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.

Zakres rozszerzony

V. Roztwory. Uczeń:

1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia rodzaje koloidów;

  • opisuje zjawisko mgły;

  • wyjaśnia różnice między mgłą a dymem;

  • projektuje doświadczenie, dzięki któremu otrzyma mgłę w laboratorium.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment uczniowski;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Czy styropian i pumeks to przykłady układów koloidalnych? Dlaczego?
2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia koloid?
3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – pokaz uczniowski „otrzymywanie mgły” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale. Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta, który otrzymuje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadza eksperyment pod dygestorium. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętni uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.

  2. Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w e‑materiale na temat koloidów i układów koloidalnych. Po ustalonym czasie nauczyciel inicjuje dyskusję w kontekście pojęcia koloidów, przykładów układów koloidalnych, cech układów koloidalnych.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem uczniów jest znalezienie podobieństw i różnic między mgłą i dymem. Po wyznaczonym czasie liderzy prezentują rezultaty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i podsumowuje na zakończenie pracę uczniów.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek jako podsumowanie treści.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Jakie znasz rodzaje koloidów?

  • Na czym polega efekt Tyndalla?

  • Co to jest mgła?

  • Czym różni się dym od mgły? 

  • Wyjaśnij, czym są ruchy Browna i w jakich roztworach można je zaobserwować? 2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów jako pomoc w przygotowaniu do zajęć, do sprawdzianu. Mogą go wykorzystać też uczniowie, którzy byli nieobecni na lekcji celem uzupełnienia wiadomości.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz rodzaje koloidów?

  • Na czym polega efekt Tyndalla?

  • Co to jest mgła?

  • Czym różni się dym od mgły?

  • Wyjaśnij czym są ruchy Browna i w jakich roztworach można je zaobserwować

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Doświadczenie:

Sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne i instrukcja wykonania opisane w e‑materiałach.

  1. Arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.

  2. Karta pracy ucznia:

REys9UccZJI1h

Plik PDF o rozmiarze 54.49 KB w języku polskim