Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czym się różni dym od mgły?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Roztwory. Uczeń:
1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.
Zakres rozszerzony
V. Roztwory. Uczeń:
1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne; wymienia różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia rodzaje koloidów;
opisuje zjawisko mgły;
wyjaśnia różnice między mgłą a dymem;
projektuje doświadczenie, dzięki któremu otrzyma mgłę w laboratorium.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment uczniowski;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca indywidualna;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputer z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Czy styropian i pumeks to przykłady układów koloidalnych? Dlaczego?
2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia koloid?
3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – pokaz uczniowski „otrzymywanie mgły” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale. Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta, który otrzymuje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadza eksperyment pod dygestorium. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętni uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w e‑materiale na temat koloidów i układów koloidalnych. Po ustalonym czasie nauczyciel inicjuje dyskusję w kontekście pojęcia koloidów, przykładów układów koloidalnych, cech układów koloidalnych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem uczniów jest znalezienie podobieństw i różnic między mgłą i dymem. Po wyznaczonym czasie liderzy prezentują rezultaty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i podsumowuje na zakończenie pracę uczniów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek jako podsumowanie treści.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Jakie znasz rodzaje koloidów?
Na czym polega efekt Tyndalla?
Co to jest mgła?
Czym różni się dym od mgły?
Wyjaśnij, czym są ruchy Browna i w jakich roztworach można je zaobserwować? 2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów jako pomoc w przygotowaniu do zajęć, do sprawdzianu. Mogą go wykorzystać też uczniowie, którzy byli nieobecni na lekcji celem uzupełnienia wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie znasz rodzaje koloidów?
Na czym polega efekt Tyndalla?
Co to jest mgła?
Czym różni się dym od mgły?
Wyjaśnij czym są ruchy Browna i w jakich roztworach można je zaobserwować
Karty charakterystyk substancji.
Doświadczenie:
Sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne i instrukcja wykonania opisane w e‑materiałach.
Arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.
Karta pracy ucznia: