Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak definiuje się entalpię swobodną reakcji chemicznej?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem metody naukowej;
6) stosuje poprawną terminologię;
7) wykonuje obliczenia dotyczące praw chemicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
formułuje pojęcie entalpia swobodna reakcji;
przedstawia wykorzystanie entalpii swobodnej reakcji chemicznej;
oblicza entalpię swobodną reakcji;
oblicza standardową entalpię swobodną reakcji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
film samouczek;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania:
Jakie do tej pory poznaliście zasady termodynamiki?
Do czego przydają się te zasady?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół poznanych do tej pory funkcji termodynamicznych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie znanych im przykładów procesów lub reakcji chemicznych zachodzących samorzutnie oraz wymuszonych. Następnie uczniowie samodzielnie analizują w komputerach e‑materiał dotyczący entalpii swobodnej oraz odtwarzają film samouczek. Uczniowie zapisują w zeszycie pytania do e‑materiału oraz filmu, po czym na forum klasy starają się na nie odpowiedzieć. W ten sposób tworzą FAQ (zbiór często zadawanych pytań z odpowiedziami). Następnie uczniowie samodzielnie wykonują polecenie do medium bazowego. Chętni uczniowie na forum przedstawiają wyniki pracy, a nauczyciel weryfikuje je pod kątem poprawności. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że będą teraz pracowali metodą okienka informacyjnego. Uczniowie dzielą kartkę papieru A4 na cztery części. W pierwszym okienku (lewy górny róg) zapisują pojęcie: entalpia swobodna reakcji chemicznej. W drugim okienku (prawy górny róg) zapisują definicję entalpii swobodnej reakcji chemicznej korzystając z różnych źródeł. Mogą ją także zapisać własnymi słowami. W trzecim okienku (lewy dolny róg) wpisują żart językowy lub ułożony wierszyk. W czwartym okienku (prawy dolny róg) przedstawiają graficznie dane pojęcie (może to być karykatura, scenka komiksowa). Następnie wybrani uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Uczniowie oceniają prawidłowość definicji oraz poprawność i pomysłowość w wykonywaniu okienka trzeciego i czwartego.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Informuje ich, iż wezmą udział w teleturnieju. Każda grupa otrzymuje kartkę z treścią zadania do rozwiązania oraz tablice z danymi termodynamicznymi. Gdy grupa rozwiąże zadanie z kartki, dostaje następną z zadaniem o większym stopniu trudności. Reprezentanci poszczególnych grup przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy i wspólnie zapisują rozwiązania tych zadań. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną oraz ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Grupa, która najpoprawniej i najszybciej rozwiązała zadania otrzymuje nagrodę.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania, sprawdzając ich wiedzę:
Co oznacza entalpia swobodna?
W jaki sposób można wykorzystać entalpię swobodną reakcji? Do czego jest przydatna?
W jaki sposób oblicza się entalpię swobodną reakcji?
Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie w ich portfolio następujących zdań:
Dziś nauczyłem się, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudności sprawiło mi...
Zaskoczyło mnie...
Przypomniałem/łam sobie, że...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać podczas rozwiązywania zadań w grupach. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą film wykorzystać do uzupełnienia braków podczas nieobecności.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co oznacza entalpia swobodna?
W jaki sposób można wykorzystać entalpię swobodną reakcji? Do czego jest przydatna?
W jaki sposób oblicza się entalpię swobodną reakcji?
Nauczyciel przygotowuje
karty pracy (zadania do rozwiązania);
tablice z danymi termodynamicznymi.