Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Dolina Krzemowa – centrum zaawansowanych technologii

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia cechy przemysłu zaawansowanych technologii (HT),

  • analizuje historię Doliny Krzemowej,

  • charakteryzuje sektor zaawansowanych technologii w Dolinie Krzemowej i omawia specyfikę pracy pracowników i działalności przedsiębiorstw w tym regionie,

  • wyjaśnia, czym są technopolie i ocenia ich znaczenie w rozwoju technologii high‑tech.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, debata

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Kilar W., Technopolie jako miejsca lokalizacji korporacji informatycznych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2016, t. 12, s. 114–122.

Wybrane aspekty funkcjonowania parków technologicznych w Polsce i na świecie, K.B. Matusiak, A. Bąkowski (red.), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2008.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni się zapoznać z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie pojęć „przemysł zaawansowanych technologii”, „technopolia”; pytania sprawdzające poziom wiedzy uczniów; pogadanka prowadzona w interakcji z uczniami mająca na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat przemysłu high‑tech i warunków jego rozwoju.

Faza wprowadzająca

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest przeprowadzenie debaty po wysłuchaniu audiobooka oraz przeanalizowaniu grafiki interaktywnej.

  • Wysłuchanie audiobooka prezentującego historię Doliny Krzemowej.

  • Prezentacja grafiki interaktywnej – pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami dotycząca koncentracji przemysłu high‑tech w Dolinie Krzemowej; uczniowie wymieniają cechy i branże przemysłu high‑tech rozwijającego się w Dolinie Krzemowej.

  • Przedstawienie przez nauczyciela zasad organizacji debaty:

    • 8‑10 uczniów uczestniczy bezpośrednio w debacie, dzieląc się na zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy (uczniów typuje nauczyciel) – temat przewodni: „Czy rozwój technopolii takich jak Dolina Krzemowa jest potrzebny?”,

    • dwie grupy siadają przy stołach ustawionych po obu stronach sali lekcyjnej, pozostali uczniowie zajmują miejsca w ławkach,

    • nad debatą czuwa nauczyciel, udzielając głosu na przemian poszczególnym stronom (zaczyna strona broniąca tezy) i podsumowując wystąpienia,

    • każda runda wypowiedzi zwolenników i przeciwników problemu trwa 3–4 minuty,

    • pozostali uczniowie głosują po każdej rundzie, przesiadając się na odpowiednią stronę sali lekcyjnej (lub w inny sposób wyrażając swoją ocenę etapu debaty).

  • Przeprowadzenie debaty – proponowane tematy do dyskusji:

    • Czy rozwój przemysłu HT jest konieczny we współczesnym świecie?

    • Czy tworzenie technopolii takich jak Dolina Krzemowa jest szansą rozwoju gospodarczego i społecznego regionu, kraju?

    • Czy powstanie i rozwój Doliny Krzemowej zmienił gospodarkę i życie społeczne regionu?

    • Czy zmiany gospodarcze i społeczne, jakie towarzyszyły powstaniu Doliny Krzemowej, były pozytywne dla regionu?

    • Czy Dolina Krzemowa może być wzorem dla innych technopolii na świecie?

    • Czy w Polsce powinna/ma szanse powstać „polska Dolina Krzemowa”?

  • Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty, zadaje pytania naprowadzające, po każdej rundzie wypowiedzi podsumowuje jej przebieg, nie wyraża jednak swojej opinii.

  • Podsumowanie wyników debaty przez nauczyciela, ocena aktywności, wskazanie zwycięskiej grupy.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej debaty, towarzyszącej jej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna. Charakterystyka organizacji przestrzennej przemysłu HT w wybranym regionie świata/Polski – studium przypadku, porównanie z Doliną Krzemową.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z rozwojem gospodarczym różnych regionów świata. Uczeń może spożytkować e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego rozwoju przemysłu i budownictwa. Materiał może także zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat rozwoju technologicznego i związanych z tym zagrożeń. Audiobook i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas zajęć dotyczących czynników lokalizacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 1), porównania cech przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii (zakres podstawowy: XI. 2), a kontekstowo podczas lekcji dotyczącej perspektyw rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce (zakres podstawowy: XV. 11).