Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sumy częściowe w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, co to jest suma częściowa.
Wykorzystasz różne warianty sum częściowych.
Zastosujesz sumę częściową do rozwiązania prostych zadań wymagających przetwarzania danych zapisanych w arkuszu kalkulacyjnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sumy częściowe w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Uczniowie pobierają plik „stadion” z sekcji „Przeczytaj”. Ćwiczą zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze. Chętna osoba pokazuje wykonane zadanie.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach analizują infografikę. Następnie pobierają załączony w tej sekcji arkusz. Do istniejących sum częściowych dodają kolejną, która wskaże minimalne wynagrodzenie w każdym dziale. Chętna para prezentuje gotowe rozwiązanie. Nauczyciel komentuje i ocenia.
Uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach i wykonują ćwiczenia nr 1‑6. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów. Zadanie 8 wykonują indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Infografikę można wykorzystać do podsumowania zajęć.