Numer e‑materiału: 3.2.2.6

Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ich will endlich meine Ruhe haben!/Chcę wreszcie mieć spokój!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania, wyrażania uczuć i wypowiadania się na temat relacji sąsiedzkich oraz problemów wynikających z mieszkania we wspólnocie mieszkaniowej.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przeanalizuje najczęstsze przyczyny konfliktów sąsiedzkich;

  • zastanowi się nad źródłami hałasu w mieście i na wsi;

  • opowie o swoich relacjach sąsiedzkich.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami życia;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.).

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: wyjaśnianie;

  • aktywizująca: inscenizacja, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja 2D),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • kolorowe kartki papieru w formacie A4,

  • zdjęcia przedstawiające relacje sąsiedzkie (pozytywne i negatywne) lub krótkie opisy sytuacji.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i zastanowili, co będzie tematem lekcji. Następnie dzieli uczniów na trzy lub cztery grupy. Każda grupa otrzymuje kolorowe kartki formatu A4 w jednym kolorze i ma za zadanie stworzenie regulaminu spółdzielni mieszkaniowej (Hausordnung), sugerując się pytaniami nauczyciela: Was darf/muss/soll man in einem Wohnblock (nicht) tun?

  • Następnie nauczyciel prosi każdą grupę o przeczytanie propozycji i zawieszenie ich na tablicy. Każda kolejna grupa dokłada nową informację na dole listy, natomiast podobną lub tak samo brzmiącą, wiesza obok już istniejącej. W ten sposób uczniowie tworzą regulamin i starają się go krótko podsumować. Nauczyciel może zadawać pytania pomocnicze: Was ist für euch am wichtigsten? Was ist für jede Gruppe besonders wichtig/nicht wichtig? Warum ist das Lärmverbot so wichtig? Warum sind die Uhrzeiten so wichtig? Wer hatte irgendwann Probleme mit seinen Nachbarn und warum?

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie ogłoszeń dotyczących łamania regulaminu spółdzielni mieszkaniowej. Uczniowie przyporządkowują w parach, jakie emocje wyrażają osoby w swoich wiadomościach oraz przeformułowują zdania, nie zmieniając ich sensu (Übungen 2‑3 z sekcji Przeczytaj).

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie animacji i odpowiedź na pytanie: Was ist das Problem von Frau Linden?

  • Uczniowie udzielają odpowiedzi, a następnie zaznaczają zdania, które zgadzają się z treścią filmu. Wpisują, w które dni pani Linden nie może pisać w spokoju swojej powieści, łączą fragmenty zdań na podstawie tego, co robi Pani Linden, kiedy nie może pracować (Übungen 1‑3 z sekcji animacja 2D).

  • Aufgabe 7 w części Sprawdź się można zamienić w niewielką inscenizację. Należy przygotować jeszcze inne zdjęcia ukazujące relacje sąsiedzkie lub krótkie opisy sytuacji. Uczniowie w małych 2- lub 3‑osobowych grupach przygotowują krótkie scenki, wcielając się w rolę sąsiadów. Przykładowe opisy:

  1. Du bist krank und darfst nicht ausgehen. Deine Nachbarn machen dir jeden Tag Einkäufe und fragen dich nach deiner Gesundheit.

  2. Du willst lernen, aber dein Nachbar renoviert seine Wohnung. Sprich mit ihm darüber und versuche, einen Kompromiss zu finden.

  3. Deine unhöflichen Nachbarn hören am Abend sehr laut Musik und das stört dich. Sprich mit ihnen darüber.

  4. Ab und zu musst du länger arbeiten und hast keine Möglichkeit, mit deinem Hund Gassi zu gehen. Ruf deine Nachbarn an.

Uczniowie prezentują przygotowane scenki na forum klasy. 

c) Faza podsumowująca

Uczniowie w parach piszą krótkie zakończenie historii i odpowiadają na pytania: Czy pani Linden odnajdzie wreszcie spokój na wsi? Czy uda jej się dokończyć powieść? (Übung 4 z sekcji Animacja 2D). Uczniowie prezentują wypowiedzi na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie przygotowują wypowiedź ustną na temat swoich relacji sąsiedzkich – Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D:

  • przed lekcją: powtórzenie czynności dnia codziennego, wykonywanych w poszczególne dni tygodnia oraz ich opis;

  • w trakcie lekcji: tworzenie własnych krótkich historii na podstawie obejrzanej animacji; można odtworzyć animację bez dźwięku, uczniowie tworzą hipotetyczną historię, na podstawie obejrzanej animacji;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa przy opisie dnia – np. uczniowie tworzą własny dziennik, przez okres tygodnia, który mogą przygotować w formie pisemnej lub też nagrania krótkich filmików, połączonych w jedną historię.