Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wojny w Zatoce Perskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przyczyny wybuchu pierwszej i drugiej wojny w Zatoce Perskiej;
tłumaczy, dlaczego Stany Zjednoczone podczas pierwszego konfliktu występowały z ramienia ONZ, a podczas drugiego nie starały się o taki mandat;
wymienia najważniejszych uczestników pierwszej i drugiej koalicji antyirackiej;
wyjaśnia przyczyny udziału wojsk polskich w interwencji w Iraku;
tłumaczy znaczenie takich pojęć jak m.in. operacja „Pustynna burza” i „Pustynna tarcza”, pierwsza i druga koalicja antyiracka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojny w Zatoce Perskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Dwójka chętnych lub wybranych uczniów (mogą być rownież dwie grupy liczące maksymalnie po trzy osoby) przygotowuje prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Pierwszy z uczniów (lub pierwsza grupa) skupia się na pierwszej wojnie w Zatoce Perskiej, drugi uczeń (albo druga grupa) – na drugiej wojnie.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? W ten sposób formułują obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom zaprezentowanie ich prac przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko o nich dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza pierwszy film, a następnie prosi wybranego ucznia, aby przeczytał polecenie 2: „Wyjaśnij, jakie było znaczenie wojny iracko‑irańskiej dla późniejszej agresji Iraku na Kuwejt”. Poleca uczniom, aby podzielili się na czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3.
Praca z mapą interaktywną. Prowadzący prosi, aby uczniowie zapoznali się z mapami przedstawiającymi państwa uczestniczące w pierwszej oraz drugiej wojnie w Zatoce Perskiej. Uczniowie, pracując tym razem w parach, wykonują polecenie 2: opisują, w jaki sposób sytuacja wewnętrzna w Stanach Zjednoczonych oraz Iraku przyczyniła się do wybuchu drugiej wojny w Zatoce Perskiej. Po ustalonym czasie wybrana para przedstawia odpowiedź.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia 3 dołączonego do mapy, zadaje uczniom pytanie: Które państwa wzięły udział w drugiej wojnie w Zatoce Perskiej i które wysłały najwięcej żołnierzy? Dlaczego poszczególne kraje przystąpiły do wojny? Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, odnoszą się do argumentów koleżanek i kolegów. Na koniec jedna osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
M.M. Dziekan, Historia Iraku, Warszawa 2002.
Ł. Smalec, Dwie wojny z Irakiem. Źródła, przyczyny, preteksty, przygotowanie, skutki, Warszawa 2012.
M. Leśniewski, Pustynna Burza. Wojna w Zatoce Perskiej 1990–1991, w: Zarys dziejów Afryki i Azji. Historia konfliktów, pod red. A. Bartnickiego, Warszawa 1996.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno mapa internetowa, jak i filmy mogą być wykorzystane w lekcji omawiającej świat po zakończeniu zimnej wojny i mocarstwową rolę Stanów Zjednoczonych.