Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje pozyskane wcześniej umiejętności do usuwania niewymierności z mianownika ułamka

  • analizuje problem związany z usuwaniem niewymierności z mianownika ułamka i dokonuje wyboru najefektywniejszej strategii prowadzącej do jego rozwiązania

  • planuje swoje dalsze działania, mające doprowadzić do pogłębienia problemów rozważanych w czasie zajęć

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • okienko informacyjne

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby w pierwszej części lekcji każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer

  • komputery z dostępem do Internetu, aby uczniowie mieli okazję samodzielnie pracować

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie w domu sposobu wykonywania działań na ułamkach.

Faza wstępna:

Uczniowie w grupach, metodą okienek informacyjnych, przypominają wiadomości związane ze wzorami skróconego mnożenia – w każdym okienku powinna znaleźć się jedna informacja.

Grupy krótko prezentują swoje pomysły – wykonane plakaty umieszczają na ścianach klasy tak, aby można było je wielokrotnie wykorzystać.

Nauczyciel podaje temat i cele zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach. Metodą analizy przypadku zapoznają się materiałami zamieszczonymi w sekcji Przeczytaj, oraz oglądają galerię zdjęć interaktywnych.

  2. Grupy układają wzajemnie dla siebie zadania podobnego typu. Nauczyciel kontroluje poprawność ich rozwiązania.

  3. Uczniowie wspólnie tworzą algorytmy usuwania niewymierności z mianownika ułamka (w przypadku, gdy w mianowniku jest iloczyn lub poszczególna liczba niewymierna, gdy w mianowniku ułamka znajduje się suma/różnica z pierwiastkiem stopnia 2 i wreszcie, gdy w mianowniku znajduje się suma/różnica zawierająca pierwiastek stopnia 3).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w sekcji „Przeczytaj” – w ramach krótkiego sprawdzianu.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji. Uczniowie ci również dokonują oceny koleżeńskiej prac grup i samooceny.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest ułożenie wyrażenia co najmniej 3 działaniowego, zawierającego ułamki, w mianownikach których stoi liczba niewymierna. A następnie usunięcie niewymierności z mianowników ułamków i wykonanie wskazanych działań.

Materiały pomocnicze:

Działania na pierwiastkach

Wskazówki metodyczne:

Z prezentacją interaktywną i materiałami z sekcji „Przeczytaj”, wybrani uczniowie mogą zapoznać się w domu i w czasie zajęć występować w charakterze ekspertów.