Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Porównanie masy substratów i masy produktów reakcji chemicznej
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
5) wykonuje obliczenia dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym.
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
7) wykonuje obliczenia, z uwzględnieniem wydajności reakcji, dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym i niestechiometrycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje prawo zachowania masy;
przeprowadza doświadczenie, podczas którego sprawdzi, czy masa otrzymanych produktów różni się od masy użytych substratów;
stosuje prawo zachowania masy w obliczeniach chemicznych.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
symulacja interaktywna;
eksperyment chemiczny;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel odwołuje uczniów do e‑materiału i prosi o wyszukanie informacji do następujących pytań: Kiedy spalanie w atmosferze zachodzi i kiedy przestaje zachodzić? Kto dokonał tych obserwacji? Jakie wyciągnął wnioski z tych obserwacji?
Uczniowie dyskutują.Przedstawienie uczniom tematu: „Porównanie masy substratów i masy produktów reakcji chemicznej” oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół prawa zachowania masy.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy i zadaje pytania: Czy prawo zachowania masy można zastosować w każdej reakcji chemicznej? Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji. Po zastanowieniu uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach. Lider każdej z grup prezentuje odpowiedź na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Eksperyment chemiczny – „Badanie prawa zachowania masy w reakcji strąceniowej”. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Uczniowie otrzymują od nauczyciela odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne, a następnie przeprowadzają eksperyment. Gdyby mieli problem, mogą zajrzeć do instrukcji wykonania doświadczenia, zamieszczonej w podpowiedzi do zadania w sekcji „Przeczytaj” – polecenie 1. Uczniowie wypełniają dzienniczek elektroniczny zawarty w e‑materiale, samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, zapisują równanie reakcji, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w dzienniczku). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie już samodzielnie analiuzją symulację iteraktywną pt. „Porównanie masy substratów i masy produktów reakcji chemicznej”.
W ramach sprawdzenia swojej wiedzy indywidualnie rozwiązują dołączone do medium dwa ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Podsumowanie:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie na kartkach wypisali wszystkie poruszone w dzisiejszej lekcji wątki. Następnie, do każdego podtematu mają narysować skalę od zera do dziesięciu i zaznaczyć, na ile oswoili dany wątek. Wartość „0” oznacza, że uczeń nadal pewnych kwestii nie rozumie, wartość 10 – rozumie wszystko i potrafi daną wiedzę wykorzystać, natomiast wartość 5 będzie oznaczać, że uczeń czuje się jeszcze niepewnie. Po narysowaniu skali, wybrani uczniowie dzielą się na forum klasy swoimi wynikami. W przypadku wartości mniejszych od 10 prowadzący proponuje uczniom kilka rozwiązań, co zrobić, aby wartości na ich skalach, a tym samym wiedza z danego obszaru, były maksymalne.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna : cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium „Symulacja interaktywna” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Porównanie masy substratów i masy produktów reakcji chemicznej” oraz do sprawdzianu.