| |
| |
| Przewodnik w polu elektrycznym |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. VI. Elektrostatyka. Uczeń: 4) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach i znikanie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya). Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 6) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach, zerowe natężenie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya), duże natężenie pola wokół ostrzy na powierzchni przewodnika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wskazuje, jak powiązane są ze sobą poszczególne własności przewodników,
opisuje, jaki wpływ na własności przewodników ma ich mikroskopowa budowa oraz jakie są ich konsekwencje,
wyciąga wnioski na temat zaproponowanych problemów korzystając z podstawowej wiedzy dotyczącej przewodników,
analizuje omawiane zjawiska przy okazji pokazu eksperymentu fizycznego.
|
| |
| wykład informacyjny, eksperyment |
| praca w parach, praca indywidualna |
| elektroskop, pałeczka ebonitowa, wełniana tkanina, pusta metalowa puszka po napoju |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję z uczniami na temat własności elektrycznych materiałów, zwracając uwagę na istnienie przewodników i izolatorów elektrycznych. Uczniowie odpowiadają, które materiały z zaproponowanych przez nauczyciela (np. miedź, aluminium, guma, beton, plastik) są przewodnikami. |
|
Nauczyciel demonstruje elektryzowanie elektroskopu przez indukcję i przez kontakt, zwracając uwagę na zasadę działania elektroskopu. Następnie uczniowie, przy pomocy nauczyciela, demonstrują elektryzowanie przez indukcję pustej puszki po napoju, tocząc ja po stole z wykorzystaniem naładowanej pałeczki ebonitowej. Nauczyciel informuje uczniów o pewnych własnościach mikroskopowych, które mają wpływ na to, jak w polu elektrycznym zachowują się poszczególne materiały. Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje na temat budowy atomu i zwracają uwagę na istnienie w przewodnikach metalicznych swobodnych elektronów. Następnie nauczyciel prowadzi narrację, w której każda kolejna omawiana własność przewodnika wynika z własności poprzedniej, by uczeń widział spójny, logiczny ciąg, co ułatwia przyswojenie wiedzy. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑6. Zadania 3‑6 mogą też zostać wykorzystane do wspólnego z nauczycielem omówienia wszystkich poznanych własności. |
|
Uczniowie, w ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości, rozwiązują zadania 7‑8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film może być wykorzystany wtedy, gdy nauczyciel nie ma odpowiednio wyposażonej pracowni, by wykonać eksperyment na lekcji. Film może również pełnić rolę instruktażową. |