Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.13.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Folgen der Klimaveränderungen / Skutki zmian klimatycznych
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zmian klimatycznych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia skutki zmian klimatycznych;
przedstawia przykłady, jak można chronić naturę;
opowiada o zagrożeniach związanych ze zmianą klimatu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie procesu uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „uczenie się niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
zadawanie pytania o zdrowie i samopoczucie, które są ważne w życiu ucznia;
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, pogadanka, opis, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – burza mózgów;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzenie tego, że proces ten ma miejsce;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 lub 6 grup i prosi ich o sporządzenie list słówek dotyczących: pogody i zjawisk atmosferycznych, miejsc na łonie natury, w których można spędzać czas, oraz ochrony środowiska. Każda z grup ma 2 minuty na wykonanie jednej listy bądź jej uzupełnienie. Następnie grupa przekazuje listę innej grupie oraz otrzymuje listę od kolejnej. W ostatniej fazie zadania uczniowie otrzymują swoje listy i porównują je z ich pierwotną wersją.
Nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, zadając im następujące pytania: Was ist auf dem Bild? Wo ist das? Wie ist das Wetter? Was kann man dort machen?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat Alp na niemieckim obszarze językowym oraz zagrożeń dla lodowców związanych ze zmianami klimatycznymi. Pyta także o pomysły oraz sposoby ograniczenia zmian klimatycznych.
Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie dotyczyła skutków zmian klimatycznych.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach czytają tekst i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w części Przeczytaj, sprawdzające stopień jego zrozumienia:
określają, która informacja zgadza się z treścią tekstu (Übung 1);
wskazują, która informacja jest prawdziwa, a która fałszywa (Übung 2);
uzupełniają formy zaimków wskazujących na podstawie tekstu (Übung 3).
Gra edukacyjna pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prosi klasę o zapoznanie się z grą edukacyjną, proponuje pracę w grupach trzyosobowych.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia w części Gra edukacyjna: łączą w pary wyrażenia, które mają takie samo lub podobne znaczenie (Übung 1), wskazują, co nie jest skutkiem zmian klimatycznych (Übung 2), decydują, jak poprawnie uzupełnić informacje (Übung 3).
Wykonując ćwiczenia w części Sprawdź się, uczniowie utrwalają słownictwo (nazwy skutków zmian klimatycznych oraz miejsc, których dotyczą): rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), łączą w pary podpisy ze zdjęciami (Aufgabe 2), uzupełniają luki w zdaniach (Aufgabe 3), dopasowują odpowiednią fotografię do usłyszanego tekstu (Aufgabe 4), określają, które wypowiedzi pasują do zdjęcia (Aufgabe 5), grają w memory (Aufgabe 6), wypowiadają się na temat skutków zmian klimatycznych i miejsc, których one dotyczą (Aufgabe 7).
c) Faza podsumowująca:
Zastosowanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach odpytują się wzajemnie ze słówek, liczą punkty i podają po 5 minutach swoje wyniki. Uczeń z największą liczbą punktów otrzymuje tytuł zwycięzcy.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: piszą w e‑mailu do przyjaciela, co wiedzą o lodowcach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi klasę o sporządzenie list słówek dotyczących: pogody i zjawisk atmosferycznych, miejsc na łonie natury do spędzania czasu wolnego oraz ochrony środowiska; ułatwi to uczniom przygotowanie się do lekcji, przypomnienie sobie znanych wyrazów i zwrotów; nauczyciel informuje uczniów, że podczas pracy z grą edukacyjną poznają słownictwo związane ze skutkami zmian klimatycznych oraz miejscami, w których one występują;
w trakcie lekcji: uczniowie tworzą dwie drużyny i grają w kalambury: podchodzą kolejno do nauczyciela, który ma na karteczkach zapisane pojęcia występujące w e‑materiale, zadaniem uczniów jest naprowadzenie swojej drużyny, poprzez odgrywanie pantomimy, na zapisany wyraz; czynności wykonywane są przez uczniów dwóch drużyn na zmianę;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego, uczniowie wykonują ponownie ćwiczenia i zadania z lekcji, z którymi mieli największe problemy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0