Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.13.6
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Der Nationalpark Bayerischer Wald/Park Narodowy Lasu Bawarskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ochrony środowiska, rozsądnego korzystania z dobrodziejstw natury oraz informowania o zasadach panujących w parkach za pomocą strony biernej czasowników (Präsens, Imperfekt).
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje główne cele tworzenia parków narodowych;
wymienia najważniejsze zasady regulaminu parku narodowego;
uzasadnia, dlaczego warto wybrać się do Lasu Bawarskiego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
odczuwa radość z możliwości stworzenia swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;
sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: czytając artykuły, pisząc listy i wpisy na forum);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych ( wiedza ogólna);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe, film (w przypadku realizacji lekcji w klasie warto zaprezentować film, przedstawiający Park Narodowy Lasu Bawarskiego – liczne kilkuminutowe filmy dostępne są na popularnym kanale YouTube);
praktyczna – technika: burza mózgów, wspólne czytanie, metoda Think‑Pair‑Share, metoda odwróconej lekcji;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
rysunek kosza, walizki, białej plamy,
tekst źródłowy pocięty na fragmenty,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat najstarszego parku narodowego Niemiec i jego atrakcji. Następnie pyta uczniów, czy wiedzą, jak się nazywa najstarszy park narodowy w Polsce.
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że za datę powstania najstarszego parku narodowego w Polsce uznaje się rok 1921, kiedy to na terenie obecnego Białowieskiego Parku Narodowego wydzielono specjalną strefę – rezerwat.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach wybrali z podanych słów zwroty pasujące do tematu i uporządkowali je do podanych kategorii: zwierzęta, rośliny, zagrożenia, zasady zachowania.
Nauczyciel proponuje wspólne obejrzenie filmu i inicjuje krótką dyskusję na temat ingerencji człowieka w przyrodę na terenie parków narodowych.
Uwaga: Podczas realizacji lekcji w klasie warto po zaprezentowaniu tematu obejrzeć wspólnie z uczniami krótki film o Parku Narodowym Lasu Bawarskiego (liczne kilkuminutowe filmy dostępne są m.in. na kanale YouTube).
b) Faza realizacyjna
Podczas realizacji lekcji tekst źródłowy można wydrukować i pociąć na kawałki. Zadaniem uczniów będzie dopasowanie do siebie fragmentów tekstu. Alternatywnie (technika wspólnego czytania): Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z pierwszym fragmentem i losuje jedno z trzech zadań: a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu, b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe słowa/fragmenty tekstu, c) streść uczniom przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w grupach wyniki swojej pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do drugiego i trzeciego fragmentu tekstu (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie).
Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu.
Uczniowie odkrywają znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej: strona bierna czasowników (Präsens, Imperfekt).
Nauczyciel może wykorzystać metodę odwróconej lekcji, kiedy to uczniowie wcześniej zapoznają się z multimedium – mapą pojęć, a w szkole możemy podzielić uczniów na grupy zgodnie ze stopniem opanowania i zrozumienia przez nich treści z mapy pojęć i wyznaczamy im zadania utrwalające i poszerzające wiedzę, indywidualizując tym samym proces uczenia się. Uczniowie zostają podzieleni na grupy, każda z grup tworzy 10 pytań do mapy pojęć. Pytania grup zostają wrzucone do wspólnego pojemnika, po czym przedstawiciele poszczególnych grup losują 10 dowolnych pytań z pudełka i odpowiadają na nie w określonym czasie. Po zakończeniu przekazują swoje pytania i odpowiedzi innej grupie celem weryfikacji poprawności i ewentualnej korekty odpowiedzi.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (mapa pojęć). W tym momencie nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share, która polega na trzech głównych krokach:
1. pomyśl (pracuj sam, przeczytaj, zrozum, zrób notatki);
2. skonfrontuj swoją wiedzę i podziel się nią, pracując w parze (uczniowie ustalają w parze jedno wspólne rozwiązanie);
3. przedstaw wyniki swojej pracy na forum (jedeń uczeń prezentuje).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie tworzą wpis na blogu, w którym przedstawiają dobrostan przyrodniczy i atrakcje Parku Narodowego Lasu Bawarskiego oraz zachęcają do wizyty w nim.
Nauczyciel w ramach ewaluacji lekcji zawiesza na tablicy trzy kartki, na jednej z nich narysowany jest kosz, na drugiej walizka, na trzeciej biała plama. Obok walizki uczniowie zapisują: Co zabieram ze sobą z lekcji? Tutaj każdy ma wpisać to, co wyniósł z pracy na lekcji, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Obok kosza wpisują: Co mi się nie przyda? A obok białej plamy: Czego zabrakło? Poniższe rysunki uczestnicy wypełniają krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Następnie nauczyciel podsumowuje i udziela informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie tworzą wypowiedź pisemną opisaną w Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uwaga: Zadanie to może być częścią większego projektu ekologicznego. Prace uczniów – „listy do przyszłych pokoleń” – należy wspólnie z uczniami ozdobić zdjęciami, tabelami, rysunkami i powiesić w miejscu widocznym dla innych uczniów w szkole.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie mogą wybrać kilka roślin, które można spotkać w Lesie Bawarskim, wyszukać informacje na temat danej rośliny oraz przygotować opis wraz ze zdjęciem. W ten sposób może powstać gazetka tematyczna na temat roślinności Lasu Bawarskiego.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie tworzą za pomocą piktogramów lub też notatek wizualnych wskazówki dotyczące zachowania się w parkach narodowych/rezerwatach przyrody (co można, a czego nie powinno się absolutnie robić).
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie tworzą quiz online zawierający pytania dotyczące Lasu Bawarskiego. Na następnej lekcji udostępniają go za pomocą kodu QR i wspólnie sprawdzają swoją wiedzę z poprzednich zajęć.
Wykaz źródeł:
1. https://de.wikipedia.org/wiki/Nationalpark_Bayerischer_Wald.