Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Anatomia mózgowia człowieka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia elementy mózgowia, uwzględniając podział na mózg i pień mózgu;

  • wskazuje na schemacie elementy mózgowia;

  • omawia etapy rozwoju mózgowia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza tekstu źródłowego;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • schemat mózgowia.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat zajęć: Anatomia mózgowia człowieka. Prosi o przygotowanie w parach pytań z nim związanych. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”.

  2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.

  2. Każda z grup otrzymuje zagadnienia do opracowania w formie notatek:

    • grupa I: Mózg – budowa i funkcja;

    • grupa II: Pień mózgu – budowa i funkcja;

    • grupa III: Móżdżek – budowa i funkcja.

  3. Nauczyciel mówi uczniom, na co będzie zwracał uwagę podczas prezentacji opracowanych zagadnień: informacje powinny być przedstawione w skondensowany, logiczny i przejrzysty sposób.

  4. Uczniowie w grupach rozmawiają na temat budowy i funkcji otrzymanego elementu mózgowia i robią notatki.

  5. Nauczyciel nadzoruje pracę grup i w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  6. Grupy omawiają kolejno opracowane zagadnienia, wskazując dany element na schemacie budowy mózgowia.

  7. Uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują do niej polecenia. Każda z grup otrzymuje arkusz papieru A3 do wykonania mapy myśli z polecenia 3.

  8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń. Grupy prezentują i omawiają swoje mapy myśli.

Faza podsumowująca:

Uczniowie jako podsumowanie lekcji otrzymują krzyżówkę do rozwiązania (materiał pomocniczy).

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

RCaqsqglms8Z4

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Krzyżówka (plik pdf).
Plik PDF o rozmiarze 38.38 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może być wykorzystana na lekcji dotyczącej budowy układu nerwowego.