Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maciej Młynarczyk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

9) przedstawia najważniejsze instytucje Unii Europejskiej: Komisję, Radę, Parlament, Radę Europejską i Trybunał Sprawiedliwości.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • prezentuje podstawowe informacje o instytucjach Unii Europejskiej;

  • porównuje instytucje Unii Europejskiej z organami władzy państwowej;

  • analizuje proces tworzenia prawa w Unii Europejskiej;

  • uzasadnia konieczność funkcjonowania poszczególnych organów UE.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przed zajęciami uczniowie wyszukują informacje na temat genezy instytucji Unii Europejskiej oraz istotnych wydarzeń związanych z ich funkcjonowaniem. Przed lekcją przynoszą notatki nauczycielowi.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

3. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję i pyta:

  • Która z instytucji Unii Europejskiej jest najważniejsza?

  • Czy sposób zorganizowania instytucji unijnych świadczy o ich demokratycznym charakterze?

4. Zapisanie propozycji uczniów dotyczących pierwszego pytania wraz z rozkładem opinii.

5. Zapisanie argumentów „za” i „przeciw” tezie postawionej w drugim pytaniu jako punktu wyjścia do dalszej części lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie proponują, na podstawie zaprezentowanego fragmentu Traktatu z Lizbony, podział instytucji na różne kategorie, np.: zapisane/niezapisane w Traktacie, wybieralne/niewybieralne, kolegialne/jednoosobowe. Rozmowa na temat: „Jakie instytucje państwowe (w Polsce) można uznać za odpowiedniki instytucji UE. Na zakończenie chętny/wybrany uczeń podsumowuje dyskusję.

2. Podział klasy na kilka grup – każda tworzy plakat informacyjny o instytucji Unii Europejskiej: „X – co należy wiedzieć?”. Po upływie wyznaczonego czasu następuje prezentacja przed resztą klasy.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie odnoszą się do pytań postawionych na początku lekcji, odnosząc się do kompetencji poszczególnych instytucji.

2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Wyobraź sobie, że zostałeś zaproszony do grona ekspertów, którzy mają zaproponować reformy instytucjonalne w Unii Europejskiej. Przedstaw swoje propozycje, uzasadniając każdą z nich odpowiednimi argumentami.

Materiały pomocnicze:

Aureliusz Wlaź, Instytucje Unii Europejskiej, Warszawa 2010.

Jan Barcz, Maciej Górka, Anna Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2012.

Marek Rewizorski, Beata Przybylska‑Maszner, System instytucjonalny Unii Europejskiej po traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Warszawa 2012.

Aleksandra Szczerba‑Zawada, Pozycja ustrojowa Rady Europejskiej w systemie instytucjonalnym Unii Europejskiej, Warszawa 2013.

Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską sporządzony w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r., eur‑lex.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Informacje zawarte w multimedium mogą posłużyć uczniom do przygotowania własnych prezentacji na ten temat.