Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.14.1
Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Sprachen in den EU‑Ländern / Języki w krajach UE
Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat kompetencji językowych oraz języków używanych w krajach europejskich
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje informacje zawarte w tekście słuchanym dotyczącym języków obcych;
uporządkuje przebieg rozmowy na temat języków obcych;
opisze swoje kompetencje językowe.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
mapa Europy,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają z lekcji geografii, jak wyglądają flagi krajów europejskich.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat liczby krajów w Europie oraz krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej.
Nauczyciel rysuje kontur mapy np. Polski, zaznacza stolicę oraz rysuje obok flagę. Wszystkie te elementy podpisuje.
Nauczyciel może poprosić wybranego ucznia, by narysował kontur oraz flagę innego kraju na tablicy, np. Niemiec.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu w części Przeczytaj. Następnie wykonują polecenia do tekstu: zaznaczają, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übung 1), uzupełniają tekst z lukami (Übung 2).
Uczniowie na podstawie ilustracji do tekstu dopasowują nazwę państwa do flagi (Übung 3). To zadanie może być wykonane w parach lub grupach.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem, następnie wykonują polecenia w części Plik audio: odpowiadają na pytania, wybierając poprawną odpowiedź spośród czterech podanych (Übung 1), wskazują, która z osób udzieliła danej odpowiedzi (Übung 2), oraz łączą w pary fragmenty zdań (Übung 3). Zadania w części Plik audio uczniowie mogą wykonać samodzielnie, w parach lub w grupach.
c) Faza podsumowująca:
Każdy uczeń losuje jedną karteczkę z zapisaną cyfrą 1, 2, 3, 4 lub 5 i w zależności od wylosowanej liczby rozwiązuje odpowiednie ćwiczenie w części Sprawdź się. Uczniowie, którzy wylosowali karteczkę z cyfrą 1, łączą nazwę kraju z nazwą języka (Aufgabe 1), następna grupa uczniów wpisuje w pola krzyżówki brakujące słowa (Aufgabe 2), kolejna grupa rozpoznaje po konturze kraju jego nazwę (Aufgabe 3), uczniowie z cyfrą 4 uzupełniają luki wyrazowe w pytaniach (Aufgabe 4), ostatnia grupa uczniów dopasowuje czasownik do odpowiedniego zwrotu (Aufgabe 5).
W kolejnej części lekcji uczniowie pracują w parach: odczytują fragmenty dialogu w Aufgabe 6 i porządkują przebieg rozmowy, a następnie opisują osobę i sytuację na zdjęciu (Aufgabe 7) i tworzą pytania, które chcieliby zadać osobie na nim widocznej, np. Welche Sprachen sprichst du? Warum lernst du Deutsch/Englisch? itd. Wykorzystując ułożone pytania, chętni uczniowie opowiadają na forum o swojej znajomości języków obcych.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: piszą, jakich języków obcych się uczą.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: nauczyciel może zacząć od zaprezentowania tematu dnia, czyli Europejskiego Dnia Języków, i wyjaśnić, dlaczego jest on ważny; może również zapytać uczniów, czy ktoś zna jakieś słowa lub powitania w innych językach; następnie nauczyciel może poinformować uczniów, że na lekcji będą słuchali rozmowy między Julią a jej gośćmi na temat znaczenia nauki języków obcych;
w trakcie lekcji: nauczyciel może odtworzyć nagranie rozmowy Julii i jej gości, może poprosić uczniów, żeby słuchali uważnie i zwracali uwagę na to, dlaczego uczenie się języków obcych jest ważne, oraz robili notatki;
po lekcji: uczniowie przygotowują plakat/kolaż na temat swoich własnych doświadczeń z nauką języków obcych lub o tym, jakich języków chcieliby się nauczyć i dlaczego.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0