Numer e‑materiału: 2.5.14.1

Imię i nazwisko autora: Anna Bronz‑Wójcik

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Sprachen in den EU‑Ländern / Języki w krajach UE

Grupa docelowa: II poziom edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat kompetencji językowych oraz języków używanych w krajach europejskich

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przeanalizuje informacje zawarte w tekście słuchanym dotyczącym języków obcych;

  • uporządkuje przebieg rozmowy na temat języków obcych;

  • opisze swoje kompetencje językowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • mapa Europy,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają z lekcji geografii, jak wyglądają flagi krajów europejskich.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat liczby krajów w Europie oraz krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej.

  • Nauczyciel rysuje kontur mapy np. Polski, zaznacza stolicę oraz rysuje obok flagę. Wszystkie te elementy podpisuje.

  • Nauczyciel może poprosić wybranego ucznia, by narysował kontur oraz flagę innego kraju na tablicy, np. Niemiec.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu w części Przeczytaj. Następnie wykonują polecenia do tekstu: zaznaczają, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übung 1), uzupełniają tekst z lukami (Übung 2).

  • Uczniowie na podstawie ilustracji do tekstu dopasowują nazwę państwa do flagi (Übung 3). To zadanie może być wykonane w parach lub grupach.

  • Uczniowie zapoznają się z nagraniem, następnie wykonują polecenia w części Plik audio: odpowiadają na pytania, wybierając poprawną odpowiedź spośród czterech podanych (Übung 1), wskazują, która z osób udzieliła danej odpowiedzi (Übung 2), oraz łączą w pary fragmenty zdań (Übung 3). Zadania w części Plik audio uczniowie mogą wykonać samodzielnie, w parach lub w grupach.

c) Faza podsumowująca:

  • Każdy uczeń losuje jedną karteczkę z zapisaną cyfrą 1, 2, 3, 4 lub 5 i w zależności od wylosowanej liczby rozwiązuje odpowiednie ćwiczenie w części Sprawdź się. Uczniowie, którzy wylosowali karteczkę z cyfrą 1, łączą nazwę kraju z nazwą języka (Aufgabe 1), następna grupa uczniów wpisuje w pola krzyżówki brakujące słowa (Aufgabe 2), kolejna grupa rozpoznaje po konturze kraju jego nazwę (Aufgabe 3), uczniowie z cyfrą 4 uzupełniają luki wyrazowe w pytaniach (Aufgabe 4), ostatnia grupa uczniów dopasowuje czasownik do odpowiedniego zwrotu (Aufgabe 5).

  • W kolejnej części lekcji uczniowie pracują w parach: odczytują fragmenty dialogu w Aufgabe 6 i porządkują przebieg rozmowy, a następnie opisują osobę i sytuację na zdjęciu (Aufgabe 7) i tworzą pytania, które chcieliby zadać osobie na nim widocznej, np. Welche Sprachen sprichst du? Warum lernst du Deutsch/Englisch? itd. Wykorzystując ułożone pytania, chętni uczniowie opowiadają na forum o swojej znajomości języków obcych.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: piszą, jakich języków obcych się uczą.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: nauczyciel może zacząć od zaprezentowania tematu dnia, czyli Europejskiego Dnia Języków, i wyjaśnić, dlaczego jest on ważny; może również zapytać uczniów, czy ktoś zna jakieś słowa lub powitania w innych językach; następnie nauczyciel może poinformować uczniów, że na lekcji będą słuchali rozmowy między Julią a jej gośćmi na temat znaczenia nauki języków obcych;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel może odtworzyć nagranie rozmowy Julii i jej gości, może poprosić uczniów, żeby słuchali uważnie i zwracali uwagę na to, dlaczego uczenie się języków obcych jest ważne, oraz robili notatki;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują plakat/kolaż na temat swoich własnych doświadczeń z nauką języków obcych lub o tym, jakich języków chcieliby się nauczyć i dlaczego.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec