Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Układ odpornościowy człowieka – budowa i funkcje
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz narządy i komórki układu odpornościowego.
Wykażesz różnice między odpowiedzią immunologiczną komórkową i humoralną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
śniegowa kula;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A4 dla każdego ucznia, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
Jakie funkcje pełni układ odpornościowy?
Jakie elementy biorą udział w odpowiedzi immunologicznej?
Jakie bariery odporności wrodzonej chronią organizm przed patogenami?
Jakie znacie przykłady komórek tworzących barierę komórkową?
Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Następnie indywidualnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz tekstem w sekcji „Przeczytaj” i konfrontują z nimi swoje odpowiedzi. W razie potrzeby korygują je.
Prowadzący lekcję informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w tekście zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału oraz w filmie pt. Układ odpornościowy człowieka – budowa i funkcje informacji na temat następujące pytania:
Jakie elementy budują układ limfatyczny i jakie pełnią one funkcje?
W którym z elementów układu odpornościowego wytwarzane są limfocyty T? Scharakteryzuj ten narząd. (Polecenie nr 2 do filmu).
Jakie funkcje pełni śledziona i jak jest zbudowana? (Polecenie nr 3 do filmu).
Jaką rolę w odporności organizmu odgrywa szpik kostny?
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
Najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać zagadnienia, tworząc notatki w formie punktów i rysunki, na otrzymanych kartkach A4.
Potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi.
Kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi.
Na koniec uczniowie utworzą ośmioosobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje.
Uczniowie w czteroosobowych grupach zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują do niej polecenia 2 i 3, a po upływie wyznaczonego czasu dyskutują nad poprawnymi rozwiązaniami.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem poleceń do grafiki interaktywnej.
Praca w grupach. Każdy zespół otrzymuje kartki z rysunkami kosza i walizki oraz stwierdzeniami związanymi z tematem lekcji (zob. materiały pomocnicze). Zadaniem uczniów jest ocena prawdziwości każdego z tych stwierdzeń i wskazanie ich miejsca: prawdziwe powinny trafić do walizki, fałszywe – do kosza.
Praca domowa:
Powtórz wiadomości na temat komórek układu odpornościowego człowieka.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film może zostać wyświetlony w fazie wstępnej lekcji, w celu wprowadzenia uczniów w temat zajęć. Może także zostać wykorzystany na innej lekcji dotyczącej układu odpornościowego.